Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2009

Jangan jadikan pusat keagamaan untuk berpolitik - Nyalau


Caption: RASMI...Nyalau (tengah) bersama Mussen (kanan), Rayong (kiri), Bolly (dua kanan) dan tetamu undangan khas yang lain ketika merasmikan majlis itu di sini hari ini.

ENGKILILI, Ahad (27 Sept) – Pusat keagamaan seperti gereja tidak harus dijadikan sebagai lokasi tempat untuk berpolitik demikian menurut Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak.

Gereja menurut beliau adalah merupakan tempat untuk penganutnya melaksanakan ibadat sembahyang dan bukannya lokasi untuk menyebar pelbagai ideologi politik kepada penduduk di sesebuah kawasan.

Sekiranya gereja dijadikan sebagai pusat berpolitik kata Nyalau maka ia secara tidak langsung boleh mewujudkan perpecahan dikalangan penganutnya yang sentiada beribadat di gereja terbabit selama ini.

“Gereja merupakan pusat untuk penganut bersembahyang kepada Tuhan dan bukannya untuk berpolitik justeru hormatilah pusat keagamaan ini,” demikian menurut beliau ketika berucap merasmikan Majlis Merarau sempena ulangtahun ke-52 Gereja Parish Saint Michael di daerah kecil Engkilili, Sri Aman hari ini.

Sementara itu beliau ketika berucap pada majlis itu juga mengumumkan cadangan untuk membina gereja Saint Philip Lubok Antu menerusi ciri berasaskan identiti kaum Iban selepas ini.

Gereja Saint Philip Lubok Antu itu nanti menurut Nyalau akan dibina secara ala rumah panjang siap dengan pembinaan kawasan ‘tanju’ (beranda rumah panjang), ruai dan disokong oleh tiang kayu jenis ‘Tebelian’.

“Bagaimanapun cadangan untuk membina gereja berasaskan ciri ini masih belum dapat dilaksana memandangkan wang bagi membina model gereja terbabit masih tidak mencukupi.

“Justeru pihak kita akan terus berusaha untuk mendapatkan bantuan kewangan bagi membina gereja terbabit daripada golongan korporat dan penganut agama Kristian yang lain selepas ini,” katanya lalu mengumumkan peruntukan bernilai RM35,000 kepada Gereja Saint Michael, Engkilili.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai, Maclom Mussen Lamoh, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa dan The Right Reverend Bishop iaitu Bolly Lapok.

Tamat.


No comments:

Post a Comment