Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 August, 2009

Tangkal engkerabun jadi perhatian

SRI AMAN, Khamis (27 Ogos) – Kisah mengenai pengunaan tangkal ‘Engkerabun’ mula menarik perhatian sesetengah penduduk dari kawasan Kuching semenjak cerita mengenai penggunaan tangkal berkenaan tersiar di akhbar tempatan dalam negeri ini pada hari Selasa lalu.

Ia terbukti apabila terdapat segelintir penduduk dari kawasan Kuching bertindak menghubungi saudara mara mereka di Lubok Antu untuk memastikan kebenaran mengenai penggunaan tangkal ‘ajaib’ tersebut.

“Tangkal Engkerabun mula terkenal semenjak kisah mengenai penggunaan azimat itu dikalangan penduduk dalam daerah Lubok Antu tersiar dalam akhbar tempatan dalam negeri ini semenjak hari Selasa lalu.

“Saya misalannya telah dihubungi oleh anak saya di Kuching yang mahu memastikan kebenaran mengenai cerita tersebut sebelum bertindak memesan tangkal terbabit daripada saya sendiri,” kata seorang penduduk dari Lubok Antu yang hanya mahu dikenali sebagai Sindun, 65.

Manakala itu seorang bekas ketua kaum dari daerah Lubok Antu juga bertindak memakai tangkal berkenaan di kawasan pergelangan tangannya setelah berita terbabit di siar di dada akhbar tempatan dalam negeri ini.

Walaupun tidak pasti terhadap kemujaraban tangkal berkenaan namun bekas ketua kaum itu tetap memakainya di pergelangan tangannya sendiri dengan harapan agar dia tidak terkena jangkitan wabak maut tersebut.

“Saya terpaksa memakai tangkal Engkerabun di pergelangan tangan memandangkan penularan wabak H1N1 itu kini kian membimbangkan penduduk dalam negeri ini termasuk saya.

“Bagaimanapun saya tidak pastu sejauh mana keberkesanan penggunaan tangkal ini. Janji tangkal Engkerabun ini berkesan untuk mengelakkan saya terkena jangkitan H1N1...itu saja,” menurut beliau.

Tangkal ‘Engkerabun’ yang diperbuat dari tali merah dan tumbuhan ‘Lemba Kumang’ mula digunakan secara meluas oleh penduduk daerah Lubok Antu apabila seorang penduduk menerusi mimpinya mendakwa penggunaan tangkal berkenaan dapat mengelakkan diri dari terkena jangkitan wabak Influenza A atau H1N1.

Tamat.

No comments:

Post a Comment