Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2009

Bazaar Ramadhan- langkah praktikal untuk peniaga kata Rabaie

SRI AMAN, Jumaat (28 Ogos) – Penganjuran Bazaar Ramadan 2009 di Sri Aman dilihat sebagai langkah praktikal untuk mengalakkan minat suka berniaga dikalangan penduduk tempatan dalam bandar ini.

Pengarah Jabatan Kemajuan Masyarakat Sarawak, Abang Rabaie bin Abang Muhi berkata Bazaar Ramadan 2009 anjuran KEMAS dengan kerjasama Pejabat Residen Sri Aman ini mampu menjadi platform untuk penduduk mencuba bakat niaga masing-masing.

“Penganjuran Bazaar Ramadhan berkenaan adalah salah satu cara pihak KEMAS untuk mendidik para peniaga kecil disini untuk menonjolkan segala produk keluaran mereka kepada pelanggan dalam bandar ini.

"Dari aktiviti Bazaar Ramadhan ini pihak kita boleh melihat bahawa para peniaga berpeluang untuk memajukan rangkaian niaga masing-masing berbanding ketika mereka berniaga di kampung sebelum ini,” menurut beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Bazaar Ramadhan 2009 anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) dengan kerjasama Pejabat Residen Sri Aman di situ semalam.

Selain itu penganjuran Bazaar Ramadhan ini menurut Rabaie juga turut memberi peluang kepada penduduk berbilang kaum dalam bandar ini mengenali pelbagai produk keluaran tempatan dengan lebih dekat.

“Pelanggan menerusi Bazaar Ramadhan ini boleh mendapatkan pelbagai jenis produk makanan tradisional termasuk lain-lain produk kraftangan yang ditawarkan oleh peniaga dalam bazaar itu.

“Produk makanan tradisional atau kraftangan amat jarang ditemui pada hari biasa. Justeru saya berharap agar orang ramai dalam bandar ini tidak melepaskan peluang masing-masing untuk mengunjungi aktiviti Bazaar Ramadhan sehingga 21 September kelak,” katanya.

Aktiviti Bazaar Ramadhan 2009 yang menelan kos penganjuran sebanyak RM40,000 itu telah dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad, para wakil jabatan kerajaan dan ketua kaum dalam bandar ini.

Tamat...

No comments:

Post a Comment