Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2009

Apa kata penduduk tentang Merdeka?




Mugshot:

1. EDWIN....Muafakat

2. SHUKOR...Bersyukur

SRI AMAN, Sabtu (29 Ogos) - Sambutan Hari Kebangsaan Malaysia Ke-52 yang bakal diraikan secara besar-besaran oleh kesemua penduduk di seluruh negara pada 31 Ogos ini bakal menandakan bermulanya era baru dalam menuju zaman kegemilangan bersempena dengan Wawasan 2020.

Sehubungan itu, sambutan Hari Kebangsaan Malaysia Ke-52 telah memberikan satu kesedaran yang menuntut agar satu bentuk kerjasama lebih erat di antara kerajaan dan golongan penduduk tempatan dibentuk bagi merealisasikan impian untuk mempertingkatkan proses pembangunan negeri.

Tinjauan Utusan Sarawak di sini hari ini mendapati bahawa rata-rata golongan penduduk tempatan menyokong perlu wujudnya satu bentuk jalinan kerjasama yang cukup erat di antara mereka dan kerajaan bagi memastikan setiap projek pembangunan yang dilaksanakan berjalan dengan lancar.

Seorang penjawat awam iaitu Edwin anak Ancheh berpendapat bahawa semua penduduk tempatan di negeri ini harus ikhlas menghulurkan kerjasama mereka terhadap pelbagai projek pembangunan yang kini sedang giat dilaksanakan oleh pihak kerajaan negeri merangkumi aspek ekonomi dan sosial.

“Kerajaan melakukan yang terbaik untuk memajukan taraf hidup penduduk di negeri ini seperti melaksanakan projek perindustrian, pertanian serta pembangunan sosial dan saya lihat tidak ada sebab untuk rakyat tidak memberikan kerjasama kepada kerajaan dalam merealisasikan kejayaan ini,” katanya.

Katanya, sekiranya penduduk tidak memberikan kerjasama kepada kerajaan sebaliknya menentang segala usaha pembangunan di negeri ini nescaya Sarawak tidak akan dapat mencapai impian sebagai salah sebuah negeri yang maju dalam Malaysia menjelang Wawasan 2020.

Shukor bin Saidi, dari Kampung Hulu golongan penduduk tempatan hari ini harus berasa bersyukur kerana menikmati pelbagai hasil pembangunan hasil usaha gigih selama 52 tahun kerajaan negeri memajukan negeri ini daripada tahap mundur ke tahap kemajuan yang lebih baik.

Jelasnya, kepelbagaian projek pembangunan yang dilaksanakan secara seimbang merangkumi kawasan dalam dan luar bandar oleh pihak kerajaan negeri sejak sekian lama telah membolehkan penduduk tempatan mengecapi hasil limpahan kemajuan seperti mana yang diidamkan oleh golongan penduduk.

“Pada zaman dahulu, taraf kehidupan penduduk di negeri ini amat mundur di mana kita mengalami kekurangan kemudahan infrastruktur merangkumi pendidikan, perhubungan dan sebagainya tetapi tidak bagi zaman sekarang. Semuanya sudah berubah maju dan kita harus berterima kasih kepada kerajaan ke atas semua ini,” katanya.

Justeru beliau berharap agar pihak kerajaan negeri yang memimpin pada masa sekarang terus berusaha membangunkan negeri ini melalui perlaksanaan pelbagai projek pembangunan dengan kerjasama penduduk tempatan bagi memastikan sarawak maju menjelang tahun 2020.

Tamat.





No comments:

Post a Comment