Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 May, 2009

30 usahawan take part dalam program pendidikan SSM


Caption: USAHASAMA...Najib (kanan) dan Sohor (kiri) ketika mengendalikan program berkenaan di sini hari ini. Foto: ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Rabu (20 Mei) – Seramai 30 orang usahawan mengambil bahagian dalam Program Pendidikan dan Perkhidmatan Suruhanjaya Syarikat Malaysia bertempat di bilik persidangan dalam sebuah restoran tempatan dalam bandar Sri Aman hari ini.

Program pendidikan yang disertai oleh para usahawan kaum Ciba, Melayu dan Iban ini adalah merupakan anjuran bersama oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak (DUBS).

Pengarah Negeri Suruhanjaya Syarikat Malaysia Negeri Sarawak, Najib Abu Samah ketika ditemui berkata program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada para peserta tentang selok-belok penubuhan syarikat milik sendirian berhad di negeri ini.

“Membuka syarikat milik sendirian berhad dianggap lebih baik kerana usahawan mempunyai peluang yang lebih besar untuk memperkembangkan perniagaan masing-masing.

“Malahan para usahawan ini juga mempunyai peluang yang lebih cerah untuk mendapat tender daripada kerajaan sekiranya mereka membuka syarikat milik sendirian berhad,” katanya.

Selain itu katanya usahawan yang dihimpit masalah kewangan juga tidak akan menghadapi tekanan yang begitu teruk daripada pihak bank memandangkan hanya aset syarikat yang dinilai dan bukannya aset peribadi.

“Jadi usahawan digalakkan membuka syarikat milik sendirian berhad. Lagipun usahawan yang berbuat demikian juga berpeluang untuk membuka cawangan syarikat masing-masing di seluruh negeri.

“Keseluruhannya berhubung program ini adalah amat mengalakkan kerana kesemua peserta telah menunjukkan minat masing-masing dengan mengajukan pelbagai soalan mengenai hal syarikat sendirian berhad,” katanya.

Program yang telah dikendalikan oleh beliau sendiri ini juga turut dihadiri oleh Pengerusi DUBS cawangan Sri Aman iaitu Awang Sohor Awang Apek.

Tamat.

No comments:

Post a Comment