Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2010

Nyalau harap Lubok antu dapat peruntukan dari Bajet 2011


Caption: TERIMA KASIH...Nyalau (tengah) menerima cenderamata daripada Tr Ensudin sambil disaksikan oleh Geoffery (kiri sekali) dan Rayong (dua kiri) pada majlis itu.


ENGKILILI, Ahad (24 Okt) – Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak berharap agar kawasan beliau menerima sebahagian kecil peruntukan pembangunan daripada kerajaan seperti yang diumumkan pada pembentangan Bajet 2011 sebelum ini.

Terdahulu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Oktober lepas mengumumkan peruntukan bernilai RM2.1 bilion bagi tujuan pembinaan dan naiktaraf kemudahan jalan raya di Sabah dan Sarawak.

“Peruntukan terbabit amat penting demi membolehkan cadangan projek pembinaan Jalan Murat – Darai – Pancor sepanjang 25 kilometer yang menghubungkan beberapa buah rumah panjang dalam kawasan Ulu Skrang dilaksana selepas ini.

“Malahan peruntukan terbabit juga amat penting bagi membolehkan cadangan projek pembinaan jalan raya sepanjang 22 kilometer aitu Jalan Brayun – Basi – Lubok Tedong di bina di kawasan ini,” menurut beliau.

Nyalau meluahkan harapan terbabit ketika ditemui pemberita pada Program 1Malaysia Bersama Pemimpin bertempat di Rumah Ensudin, Tisak, Ulu Skrang dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman kelmarin.

Selain itu beliau juga telah mengemukakan cadangan untuk membina beberapa batang jalan raya dalam kawasan Parlimen Lubok Antu bagi tujuan kelulusan bawah Rancangan Malaysia Ke-10.

“Jalan merupakan aspek pembangunan infrastruktur yang paling penting kepada semua rakyat khasnya bagi kawasan luar bandar di Lubok Antu. Dengan adanya pembinaan jalan raya di Lubok Antu saya bahawa yakin tahap sosio-ekonomi rakyat akan dapat dipertingkat pada masa akan datang,” katanya.

Program yang dirasmikan oleh beliau ini turut dihadiri oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa dan Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) bagi Parlimen P.203 Lubok Antu iaitu Geoffery Baja anak Ricky Maba.

Rayong dan Nyalau menerusi program berkenaan telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM10,000 dan RM15,000 kepada Rumah Ensudin bagi tujuan pembinaan jalan ke rumah panjang terbabit.

Kedua-dua mereka juga turut mengumumkan peruntukan bernilai RM5,000 (Rayong) dan RM3,000 (Nyalau) kepada biro wanita rumah panjang berkenaan menerusi program terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment