Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2010

China masih berminat melabur di Sarawak kata Jabu



Caption: SELAMAT HARI JADI...Jabu sedang memotong kek harijadinya sambil disaksikan oleh (dari kanan sekali), Rayong, Wahab dan Romie pada majlis itu.


BETONG, Rabu (27 Okt) – Negara China masih menyimpan minat yang tinggi untuk melabur di negeri Sarawak khasnya dalam bidang pertanian demikian menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang.

Terbaharu katanya negara China telah menyimpan hasrat untuk melabur dalam penanaman gerah secara besar-besaran di negeri ini selain dari projek pertanian berskala besar yang lain.

“Bagaimanapun pihak Kerajaan Negeri terlebih dahulu perlu mengkaji sejauh mana usaha daripada Kerajaan China itu sendiri akan dapat memberi manfaat kepada rakyat negeri ini secara keseluruhannya menerusi projek berkenaan.

“Ini terutama sekali mengenai manfaat projek daripada Kerajaan China itu sendiri kepada pemilik tanah di negeri ini sebelum apa-apa perjanjian atau memorandum persefahaman ditandangani dengan kerajaan kita,” katanya.

Jabu yang juga Menteri Permodenan Pertanian berkata demikian ketika berucap pada Majlis Kesyukuran dan Penghargaan 2010 yang berlangsung di Kompleks Kerajaan Negeri Betong hari ini.


Selain itu Kerajaan Negeri menurut beliau akan terus membina hubungan dan kerjasama yang baik dengan para pelabur negara China dalam industri pertanian mahupun bidang lain dari masa ke semasa.


Perkara ini kata jabu bakal dibincangkan bersama Timbalan Menteri Pertanian dari Repulik China serta rombongannya semasa menerusi lawatan mereka ke negeri Sarawak pada esok hari ini.

“Kita berharap agar perbincangan ini bakal membuka lembaran baru dalam industri pertanian moden di Sarawak yang sekaligus dapat memberi keuntungan terhadap penduduk negeri ini pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu Jabu turut menjelaskan bahawa perancangan pembangunan kawasan
luar Bandar di Bahagian Betong adalah berdasarkan keutamaan dan keperluan penduduk.


Katanya sebuah loji perawatan air dengan menggunakan sumber air dari Sungai Krian bakal dibina tidak lama lagi bagi mengatasai masalah kekuarangan bekalan air yang sering dihadapi oleh penduduk pada musim kemarau.


”Malahan kawasan Sessang, Nyabor dan Sebelak di Daerah Saratok juga akan dibangunkan sebagai pusat penamanan padi secara komersial sementara projek tanaman getah yang diusahakan oleh Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Kecil Perusahaan Getah, RISDA kini sedang berlangsung di Kabo / Awik juga di Daerah Saratok,” katanya.

Terdahulu majlis bertujuan bagi menghargai komitmen dan kerjasama jabatan kerajaan, pihak swasta dan individu yang telah banyak membantu menjayakan pelbagai program pembangunan dan aktiviti di Bahagian Betong sepanjang tahun ini.

Hadir sama ialah Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar, Haji Abdul Wahab Azizi, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa, Residen Bahagian Betong, Datu Romie Sigan Daniel dan para pegawai kerajaan yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment