Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 October, 2009

Snowdan mahu turun padang ke Spaoh bantu keluarga miskin


Mugshot: SNOWDAN DONALD LAWAN

SRI AMAN, Jumaat (2 Okt) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan akan turun padang ke Kampung Spaoh, Bara dalam masa terdekat ini untuk membantu keluarga Mokthar bin Abdullah yang dilanda masalah kemiskinan sebelum ini.

Kisah kemiskinan keluarga Iban muslim dari Kampung Spaoh Bara, Simunjan berkenaan telah dipaparkan menerusi akhbar ini pada 24 September lalu ketika penduduk Iban muslim merayakan sambutan Perayaan Hari Raya Aidilfitri bermula 20 September lalu.

“Saya telah bertindak menghantar satu rombongan pemantau ke Kampung Spaoh Bara berkenaan untuk mengenalpasti masalah kemiskinan keluarga Mokthar Abdullah selepas tiga hari kisah mereka disiarkan dalam akhbar.

“Setelah masalah kemiskinan keluarga itu disahkan oleh rombongan terbabit maka saya dalam tempoh terdekat ini akan turun padang ke rumah keluarga miskin berkenaan untuk melihat sendiri masalah mereka dan seterusnya memberi bantuan yang diperlukan,” katanya ketika dihubungi pemberita hari ini.

Antara bantuan yang bakal diberikan oleh Snowdan kepada keluarga terbabit dalam masa terdekat ini nanti ialah barangan berupa makanan dan keperluan sekolah demi meringankan bebanan mereka selepas ini.

Malahan beliau juga akan membantu keluarga miskin berkenaan untuk mendapatkan sebuah rumah kediaman yang baru dengan memohon bantuan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

“Sememangnya menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat untuk membantu mana-mana rakyat yang dilanda masalah kebajikan seumpama itu. Keluarga Mokthar akan saya bantu berhubung masalah ini,” menurutnya.

Terdahulu Mokthar, 43, terpaksa menyara hidup lima orang anak iaitu Helmy, 18, Flora, 16, Ira Fanzira, 14, Florina, 12 dan Khairul Faizal, 10 dengan bertani dan mengambil upah sebagai buruh sambilan.

Beliau yang telah ditinggalkan oleh isteri semenjak enam bulan lalu kini masih tinggal di rumah usang bersama anak-anaknya dan tidak dapat menikmati kemeriahan menyambut raya disebabkan oleh masalah kemiskinan tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment