Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 October, 2009

Penduduk Skrang disaran buka industri tanam cendawan - Rayong


Caption: UNTUK ALBUM...Rayong (duduk tengah) bergambar kenangan bersama kakitangan Eastern Agrotech, ketua kaum dan penduduk sebaik sahaja selesai majlis itu.

SKRANG, Jumaat (30 Okt) – Penduduk Skrang, Engkilili disaran untuk menubuhkan Industri Penanaman Cendawan Tiram Kelabu dalam kawasan masing-masing selepas ini demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa.

Beliau mengeluarkan saranan terbabit ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran Koperasi Bela Rakyat (KOBERA) N.28 Engkilili bertempat di Dewan Serbagunan Skim Skrang, Engkilili hari ini.

Menurut Rayong penubuhan industri cendawan terbabit dilihat mampu menjana pendapatan lumayan yang cepat dalam tempoh enam hari hingga dua bulan terhadap pengusaha itu sendiri berbanding lain-lain tanaman komersial yang sedia ada sekarang.

“Contohnya berdasarkan kepada harga pasaran sekarang iaitu RM18 hingga RM19 sekilogram, penggunaan lima ribu bongkah bagi tujuan penanaman Cendawan Tiram Kelabu itu dilihat mampu menjana pendapatan sebanyak RM2,000 sebulan.

“Saya percaya taraf hidup penduduk Skrang dapat dipertingkatkan selepas ini sekiranya setiap Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dari setiap kampung dalam kawasan Skrang dapat bersatu melaksanakan industri terbabit,” katanya.

Selain itu perolehan keuntungan yang besar menerusi projek industri cendawan berkenaan menurut Rayong boleh diraih sekiranya JKKK atau penduduk itu sendiri melabur di antara RM20,000 hingga RM30,000 bagi tujuan berkenaan.

Justeru beliau berharap akan cuba menguruskan perkara ini dengan syarikat Eastern Agrotech sekiranya penduduk Skrang berminat untuk memulakan Industri Penanaman Cendawan Tiram Kelabu dalam kawasan masing-masing kelak.

Hadir sama ialah wakil Suruhanjaya Koperasi Malaysia Bahagian Sri Aman, Sarip Bada, para kakitangan syarikat Eastern Agrotech, ketua kaum dan penduduk dari kawasan Skrang.

Terdahulu penanaman Cendawan Tiram Kelabu boleh dilakukan menerusi bongkah yang diisi dengan tanah, baja dan benih cendawan itu sendiri.

Menerusi penjagaan yang rapi terhadap suhu, kelembapan udara dan cuaca, usaha penanaman Cendawan Tiram Kelabu ini boleh dilakukan dengan pembelian bernilai RM2 bagi setiap bongkah untuk tujuan itu.

Tamat.


No comments:

Post a Comment