Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2009

Jelaing alukan Bajet 2010

SARATOK, Isnin (26 Okt) - Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelaing Mersat mengalu-alukan peruntukan bernilai RM1.1 bilion yang disediakan oleh Kerajaan Pusat bagi tujuan mempertingkatkan kemudahan pendidikan untuk Sabah dan Sarawak menerusi pembentangan Bajet 2010 ini tadi.

Menurut beliau ia menunjukkan bahawa Kerajaan Pusat cukup prihatin isu pendidikan nasional dan pembangunan sumber manusi menerusi kewangan yang diperuntukan untuk beberapa buah kawasan dalam kawasan Sabah dan Sarawak menerusi Bajet 2010 itu.

“Peruntukan bernilai RM1.1 billion ini sekaligus membolehkan para pelajar Sabah dan Sarawak terutamanya dari kawasan luar menikmati prasarana pendidikan yang lebih baik selepas ini.

“Malah peruntukan ini juga secara tidak langsung dapat membolehkan para pelajar dari kawasan luar bandar bersaing dengan para pelajar dari kawasan bandar dari segi bidang pendidikan selepas ini,” menurut beliau.

Jelaing yang juga Ahli Parlimen Saratok berkata demikian kepada para pemberita sebaik sahaja selesai merasmikan Pesta Pantai Tanjung Kembong di Kabong Town Square malam kelmarin.

Selain itu beliau juga memuji tindakan kerajaan yang menganugerahkan biasiswa kebangsaan kepada 30 pelajar ‘creme de la creme’ berdasarkan kepada merit disamping menukarkan bentuk pinjaman kepada biasiswa Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi pelajar yang tamat pengajian dengan perolehan ijazah sarjana kelas pertama atau seangkatannya.

“Justeru saya berharap agar para pelajar negeri ini tidak melepaskan peluang berhubung perkara ini sebaliknya memanfaatkan sepenuhnya peluang yang disediakan oleh kerajaan demi kebaikan diri masing-masing,” menurut Jelaing.

Beliau juga melahirkan rasa terharu apabila kerajaan akan terus berusaha untuk memperuntukan subsidi dan pertolongan kepada golongan petani disamping mempertingkatkan kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak.

Tamat.

No comments:

Post a Comment