Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2009

Tegah pembiakan nyamuk di rumah kata Harden


Caption: UNTUK ALBUM...Harden (tengah) bersama Jack (kanan) dan Jimmy (kiri) bergambar kenangan ketika berlangsungnya projek gotong-royong di sini hari ini. Foto:ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Sabtu (23 Mei) – Penyakit Deman Denggi Berdarah merupakan ancaman utama terhadap kesihatan penduduk tanpa mengira mereka yang tinggal di dalam dan luar kawasan bandar di negeri ini kata Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Beliau menyifatkan bahawa penyakit Deman Denggi Berdarah yang berpunca dari nyamuk Aedes ini sebagai ancaman utama terhadap kesihatan penduduk memandangkan belum terdapat sebarang vaksin bagi menyembuhkan penyakit berkenaan sehingga masa sekarang.

“Sehingga sekarang tidak ramai penduduk terutamanya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar menyedari akan bahaya akibat penyakit Demam Denggi Berdarah yang berpunca dari nyamuk Aedes.

“Tahap kesedaran penduduk luar bandar khususnya terhadap risiko bahaya penyakit Deman Denggi Berdarah yang dibawa oleh nyamuk Aedes ini ialah apabila terdapat sebilangan penduduk yang tidak mengutamakan tahap kebersihan rumah masing-masing,” katanya.

Kempen Anti-Nyamuk dan Gotong-Royong bertempat di kawasan Taman Nanang dan Munggu Sabun, Jalan Bayu, Sri Aman anjuran Majlis Daerah Sri Aman hari ini.

Kata beliau, kewujudan sampah sarap terutamanya yang berpotensi menakung air di sekeliling rumah penduduk sememangnya menjadi sasaran utama nyamuk Aedes untuk membiak dan seterusnya menyebarkan penyakit berkenaan terhadap mangsanya.

Justeru kata Harden penduduk perlulah lebih berwaspada terhadap tahap kebersihan di sekeliling kawasan rumah masing-masing dan melaksanakan kerja gotong-royong bersama penduduk yang lain untuk membendung pembiakan nyamuk berkenaan.

“Buang atau bakar segala sampah sarap yang berpotensi untuk menakung air seperti tin kosong, tayar terbuang, plastik dan sebagainya demi mengelakkan iyanya menjadi sarang pembiakan nyamuk Aedes.

“Langkah mencegah lebih daripada mengubat. Saya minta semua penduduk di kawasan rumah panjang supaya lebih rajin untuk mendapatkan maklumat berhubung langkah pencegahan penyakit Demam Denggi Berdarah dari media cetak dan elektronik,” katanya.

Hadir sama ialah Setiausaha MDSA, Jack Aman Luat, Timbalan Pengerusi MDSA, Kanselor Jimmy Chong, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi dan para ketua kaum dari kawasan berkenaan.

Majlis terbabit diserikan lagi dengan upacara penyampaian tong sampah, jamuan ringan, penanaman pokok bunga dan gotong-royong beramai-ramai di kawasan rumah panjang berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment