Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2009

SMK Saint Luke juara bahas bahasa Inggeris ala Parlimen


Caption: TAHNIAH... Sang juara iaitu SMK Saint Luke yang terdiri daripada (dari kiri ke kanan) Jacintha Rundan, Daveency Pini, Athena Hollistini, Michelle Fiona dan Mercylla Sara.

SRI AMAN, Khamis (28 Mei) – Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Saint Luke muncul juara bagi Pertandingan Bahas Bahasa Inggersi Ala Parlimen bagi Peringkat Bahagian Sri Aman yang berlangsung di sekolah terbabit baru-baru ini.

Pertandingan Bahas Bahasa Inggersi Ala Parlimen bagi Peringkat Bahagian Sri Aman ini telah disertai oleh lima buah sekolah menengah dari dalam daerah ini antaranya ialah SMK Simanggang, SMK Sri Aman, SMK Melugu, SMK Engkilili dan SMK Saint Luke selaku tuan rumah pertandingan berkenaan.

Pasukan SMK Saint Luke yang terdiri daripada Jacintha Rundan, Daveency Pini, Athena Hollistini, Michelle Fiona dan Mercylla Sara muncul juara setelah berjaya menewaskan pasukan SMK Melugu pada peringkat akhir pertandingan tersebut.

Dengan kemenangan SMK Saint Luke ini maka SMK Melugu muncul sebagai pemenang naib juara sambil diikuti oleh SMK Simanggang yang muncul sebagai pemenang tempat ke-3 bagi pertandingan tersebut.

Terdahulu kesemua lima buah pasukan ini telah berentap dalam pusingan pertama Pertandingan Bahas Bahasa Inggersi Ala Parlimen bagi Peringkat Bahagian Sri Aman menerusi bahas bertajuk “Media is the cause of unhealthy eating habits’.

Sang juara, SMK Saint Luke telah berdepan dengan SMK Sri Aman manakala SMK Melugu pula berdepan dengan SMK Engkilili pada pusingan pertama pertandingan berkenaan.

SMK Simanggang yang diletakkan dalam kedudukan ‘By Team’ pada pertandingan tersebut kemudiannya berdepan dengan pasukan SMK Saint Luke yang telah berjaya menewaskan pasukan SMK Sri Aman pada perlawanan pusingan pertama.

Bagaimanapun SMK Saint Luke berjaya melangkah ke pusingan akhir setelah menewaskan pasukan SMK Simanggang menerusi bahas bertajuk “Tertiary Education should be free” untuk berhadapan dengan pasukan SMK Melugu yang telah berjaya menewaskan saingan pasukan SMK Engkilili pada pusingan pertama.

Menerusi perlawanan peringkat akhir pertandingan itu, SMK Saint Luke telah berjaya menewaskan SMK Melugu menerusi bahas berjudul “Peer pressure brings more benefits than harm“.

Mercylla Sara Anak Joshua telah dipilih sebagai pembahas terbaik dalam pertandinagn ini. Pasukan ini akan mewakili bahagian Sri Aman ke Pertandingan Bahas Bahasa Inggersi Ala Parlimen peringkat negeri yang akan dilangsungkan di Betong pada bulan Jun nanti.

Tamat.

No comments:

Post a Comment