Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

16 May, 2009

SDNU Sri Aman band famous di SA


Caption: BERBAKAT...Kumpulan pemuzik SDNU Sri Aman dianggotai oleh (Dari kiri) Sanggah, Mat Unggin, Rigi, Warren dan Hossia.

Kumpulan Sarawak Dayak National Union (SDNU) Sri Aman semestinya sudah tidak asing lagi di telinga orang ramai yang sering menghadiri majlis rasmi atau tidak rasmi dalam kawasan daerah ini sebelumnya.

Ini kerana kumpulan SDNU Sri Aman boleh dikatakan sebagai sebuah kumpulan pemuzik berpengalaman yang dianggap setanding dengan kumpulan tempatan lain dalam daerah ini seperti John Mukan Group dan MDSA.

Setelah ditubuhkan lebih empat tahun yang lalu, kumpulan SDNU Sri Aman yang kini dianggotai oleh Warren Sambau (gitar), Mat Unggin (gitar), Sanggah (keyboard), Hossia (gitar bass)dan Rigi Gu (drum).

Menurut Warren, kesemua lima anggota kumpulan SDNU Sri Aman ini mempunyai latar belakang dalam bidang muzik masing-masing sebelum kesemua mereka bersatu untuk membentuk kumpulan berkenaan.

“Pemain drum kami iaitu Rigi adalah merupakan pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan mempunyai Diploma dalam bidang permainan alat muzik Percussion sebelum menyertai SDNU.

“Manakala Hossia pula mempunyai pengalaman lebih 20 tahun sebagai bermain gitar Bass dan sering dijemput bermain di sebuah hotel tempatan dalam bandar ini sebelum menyertai kami,” katanya.

Mat Unggin pula jelas Warren sebelum ini sering mengiringi penyanyi tempatan di Sibu dan berpengalaman dalam bermain alat gitar lebih 20 tahun manakala pesara ATM iaitu Sanggah pernah bersama kumpulan D’Semenggoh muncul juara dalam sebuah pertandingan kumpulan pada masa dahulu.

“Manakala saya pula pernah menyertai kumpulan Graviti di Kluang Johor sebelum mengikuti kursus bermain gitar di Studio Syurio, Clemente, Singapore sebelum bermain di pusat hiburan Rupan, Miri.

“Kini kesemua kami telah bersatu dan membentuk kumpulan SDNU. Harapan kami ialah agar pada suatu hari kelak kumpulan SDNU Sri Aman dapat menghasilkan album mereka sendiri,” katanya.

SDNU Sri Aman adalah merupakan salah sebuah kumpulan pemuzik yang sering diundang untuk mengadakan persembahan muzik dalam mana-mana majlis rasmi dalam bandar Sri Aman ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment