Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2009

Promosikan budaya menerusi persatuan kata Simoi

Mugshot: HAJAH SIMOI HAJI PERI

SRI AMAN, Isnin (25 Mei) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri menasihatkan setiap persatuan untuk mempromosi serta memperkenalkan adat resam dan kebudayaan milik penduduk berbilang kaum dalam daerah ini.

Menurut beliau, sesebuah persatuan wajar dijadikan sebagai satu saluran untuk mengangkat adat resam dan budaya memandangkan pertubuhan terbabit menghimpunkan pelbagai penduduk berbilang kaum dalam daerah ini.

"Persatuan boleh digunakan untuk memartabatkan sesebuah budaya mahupun adat resam ke peringkat yang lebih tinggi...jadi alangkah baiknya salah sebuah fungsi persatuan itu dapat digunakan untuk tujuan ini,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Mesra 2009 anjuran Persekutuan Perkumpulan Wanita Sarawak (PPWS) cawangan Kampung Baru, Jalan Haji Undom, Sri Aman bertempat di Dewan Serbaguna Kampung Hilir dekat sini baru-baru ini.

Selain itu Simoi juga mengalakkan penyertaan para belia dalam aktiviti berpersatuan di daerah ini demi menjayakan lagi perlaksanaan Konsep 1 (satu) Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini.

Menerusi aktiviti berpersatuan kata beliau, para belia berpeluang untuk menimba pengalaman dengan berkhidmat bersama golongan dewasa dalam menjayakan aktiviti persatuan di daerah ini.

“Dengan adanya pengalaman ini, golongan belia akan mempunyai persediaan untuk melaksanakan tanggungjawab yang lebih besar untuk memajukan negara menerusi konsep 1 Malaysia.

“Justeru saya berharap agar lebih ramai golongan belia menyertai aktiviti berpersatuan di daerah ini...lagipun galakkan ini amat penting untuk mengurangkan risiko pembabitan mereka dalam aktiviti kurang sihat,” katanya.

Hadir sama ialah Penolong Pegawai Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Bahagian Sri Aman, Nicholas Sebastian David, Pengerusi PPWS kawasan Sri Aman, Latifah Mantali dan para ketua kaum dari sekitar kawasan ini.

Simoi menerusi majlis berkenaan turut mengumumkan peruntukkan berjumlah RM2,500 kepada PPWS Cawangan Kampung Baru bagi tujuan aktiviti tahunan mereka.


Tamat...


No comments:

Post a Comment