Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 May, 2009

Popularkan seni muzik Iban dan main asal kata Nyalau


Caption: TAHNIAH...Nyalau (kanan) sedang menyampaikan sijil tamat kursus kepada wakil peserta Skim Skrang iaitu Rawing Jilin (kiri) sambil disaksikan oleh Rayong (dua kiri) dan Jonathan (dua kanan) ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (18 Mei) – Ahli Parlimen Lubok Antu berasa kesal apabila golongan muda kaum Iban pada hari ini lebih meminati muzik dan budaya dari luar negara berbanding dengan muzik serta budaya daripada kaum mereka sendiri.

Muzik dan budaya dari luar negara kata beliau telah menyebabkan belia kaum Iban mula lupa terhadap budaya, ‘main asal’ serta muzik milik kaum sendiri yang selama ini cukup unik dan suka didengari oleh orang asing.

“Ironinya di sini ialah orang asing sangat suka mendengar muzik dan menghayati budaya kaum Iban sedangkan golongan belia kita sendiri ‘berdingin’ terhadap kelebihan yang kaum mereka miliki sejak dahulu,” katanya.

Nyalau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam bersempena dengan Penyampaian Sijil Tamat Latihan Ajat Iban anjuran Persatuan Budaya Iban Sri Aman (PBISA) bertempat di Dewan Skim Skrang, Sri Aman malam tadi.

Selain itu beliau bercadang agar pertandingan yang berkaitan budaya dan main asal Iban dianjurkan pada musim perayaan Gawai Dayak demi memupuk minat dikalangan generasi muda kaum Iban di masa akan datang.

“Disamping menganjurkan pertandingan karaoke pada perayaan Gawai, pihak berwajib juga boleh menganjurkan pertandingan yang berkaitan dengan budaya serta main asal kaum Iban seperti sape, berdungai dan sebagainya.

“Ini adalah merupakan salah satu alternatif bagi memastikan kesinambungan budaya, main asal dan seni muzik kaum Iban secara berterusan...jika tidak pasti ianya akan pupus ditelan zaman pada masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa, Pengerusi PBISA, Jonathan Isau dan para ketua kaum dari sekitar daerah ini.

Nyalau pada majlis berkenaan mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar berjumlah RM3,000 kepada persatuan terbabit manakala Rayong pula mengumumkan peruntukkan berjumlahj RM2,000.

PBISA pada majlis itu menyampaikan sijil tamat Latihan Ajat Iban kepada 194 orang peserta kursus berkenaan semenjak ianya dimulakan kira-kira sebulan yang lepas. Sehingga kini terdapat lebih daripada 2,000 peserta yang telah menyertai kursus berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment