Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2011

Kampung Kepayang, Simunjan anjur Majlis Ngiling Bidai


Caption: RASMI...Para tetamu jemputan khas sedang menyempurnakan upacara Ngiling Bidai ketika berlangsungnya majlis itu di Kampung Kepayang, Simunjan.


SIMUNJAN, Selasa (28 Jun) – Kampung Kepayang, Simunjan telah mengadakan Majlis Ngiling Bidai bagi menandakan berakhir sambutan Gawai Dayak 2011 bertempat di balai raya kampung berkenaan baru-baru ini.

Ketua Kampung Kepayang, Simunjan, Tuari Rumah Uja ketika berucap ringkas pada majlis itu menasihatkan penduduk kampungnya agar menolak sikap iri hati dalam diri masing-masing selepas ini.

“Untuk memajukan kampung, semua penduduk seharusnya bersatu-padu dan bekerjasama di antara satu sama yang lain bagi memajukan segala pelan perancangan pembangunan kampung.

“Jika sikap terbabit masih diamalkan penduduk maka nescaya amat sukar untuk Kampung Kepayang menikmati kemajuan seperti yang telah dinikmati lain-lain kampung sebelum ini,” katanya.

Beliau juga menyeru semua penduduk Kampung Kepayang, Simunjan agar sama-sama menjayakan perlaksanaan Gagasan 1 Malaysia bagi mencapai matlamat memajukan kampung mulai sekarang.

Gagasan 1 Malaysia kata Uja akan membolehkan penduduk Kampung Kepayang bersama-sama Kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk berjuang memajukan hidup masing-masing dalam masa ke semasa.

“Justeru saya mengajak semua penduduk untuk terus menyokong kerajaan demi menjayakan segala rancangan pembangunan kerajaan di bawah perlaksanaan konsep Gagasan 1 Malaysia,” katanya.

Majlis yang turut dihadiri oleh Pemanca Muet itu diserikan lagi dengan upacara Ngentas Ranyai, Ngiling Bidai dan persembahan nyanyian lagu karaoke yang membabitkan penduduk kampung.

Tamat.

No comments:

Post a Comment