Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

16 December, 2009

Program Homestay akan dirujuk semula - Mong


Mugshot: MONG DAGANG

SRI AMAN, Selasa (15 Dis) – Kerajaan Negeri akan merujuk semula Program Homestay di Bahagian Sri Aman memandangkan ia dilihat mampu mempertingkatkan industri pelancongan di kawasan ini demikian menurut Menteri Muda Pelancongan dan Warisan, Mong anak Dagang.

Katanya penganjuran program Homestay telah mengalakkan kedatangan pelancong luar negeri untuk menginap di rumah panjang atau kampung bagi sekian waktu dan seterusnya menyaksikan beberapa lokasi pelancongan popular dalam Bahagian Sri Aman ini.

“Terdapat beberapa aspek tertentu dalam program ini yang perlu dipertingkatkan antaranya kemudahan perhubungan dan jalan raya ke rumah panjang atau kampung di kawasan luar bandar.

“Lagipun respon para peserta terutamanya dari penghuni rumah panjang atau kampung perlu diambil kira memandangkan kejayaan program Homestay bergantung sepenuhnya kepada jumlah mereka yang berminat untuk melibatkan diri dalam program terbabit,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai merasmikan Majlis Anugerah Kualiti Jabatan Penyiaran Malaysia RTM Sri Aman di sini malam kelmarin.

Beliau bagaimanapun berpuashati dengan perkembangan terkini perlaksanaan program tersebut di Lubok Antu memandangkan kawasan itu mengandungi jumlah kedatangan pelancong yang tinggi semenjak beberapa tahun kebelakangan ini.

Menteri Muda Permodenan Pertanian (Penyelarasan dan Penyelidikan) itu juga merasakan bahawa kejayaan perlaksanaan program Homestay di Lubok Antu selama ini adalah disebabkan oleh cara hidup tradisional penduduk rumah panjang di situ yang masih asli sehingga kini.

“Jika program Homestay ini berjaya maka ia secara tidak langsung boleh menjadi salah satu produk utama pelancongan Bahagian Sri Aman yang sebelum ini terkenal dengan fenomena Benak dan aktiviti safari di kawasan ulu Sungai.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pengarah Penyiaran Sarawak, Abdul Jelani Mahmud dan Pengurus RTM Sri Aman, Abang Sulaiman Abang Joh.

Mong menerusi Majlis Anugerah Kualiti Jabatan Penyiaran Malaysia RTM Sri Aman terbabit telah mengumumkan peruntukan bagi tahun 2010 bernilai RM5,000 kepada Kelab Rekreasi dan Kebajikan RTM Sri Aman.
Tamat.

No comments:

Post a Comment