Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 December, 2009

43 ahli koperasi serta kursus di sri aman


Caption: BUAT KENANGAN...Syarifah Rohaya (empat kiri) dan Hamizah (empat kanan) bergambar kenang-kenangan dengan para peserta sebaik sahaja berakhir kursus itu.

SRI AMAN, Khamis (17 Dis) – Seramai 43 orang peserta pertubuhan koperasi dari Bahagian Sri Aman dan Betong menyertai Kursus Pentadbiran dan Pengurusan Koperasi bertempat di Dewan Mesyuarat Majlis Islam Cawangan Islam Sri Aman kelmarin.

Kursus yang diadakan bermula bermula 15 hingga 16 Disember lalu itu adalah merupakan anjuran Maktab Kerjasama Malaysia cawangan Sarawak dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia Sri Aman.

Kursus yang melibatkan peserta dari 10 buah pertubuhan koperasi itu bertujuan untuk mendidik Anggota Lembaga Koperasi mentadbir dan menguruskan koperasi mengikut kehendak undang-undang dan falsafah koperasi.

“Malahan Kursus Pentadbiran dan Pengurusan Koperasi ini juga bertujuan untuk mendidik para peserta tentang amalan pengurusan yang baik di koperasi masing-masing selepas ini.

“Justeru diharap agar Kursus Pentadbiran dan Pengurusan Koperasi ini dapat mempertingkatkan pengetahuan dikalangan para peserta mengenai hal pengurusan koperasi masing-masing selepas ini,” kata jurucakap penganjur kursus berkenaan.

Dua perceramah khas dari Maktab Kerjasama Malaysia cawangan Sarawak iaitu Syarifah Rohaya binti Wan Idris sambil dibantu oleh Hamzah bin Mohd Nadzir telah diberi kepercayaan untuk menyampaikan ceramah kepada para peserta.

Antara tajuk ceramah yang dibentangkan oleh dua penceramah itu ialah Latarbelakang dan Kefahaman Koperasi, Tugas dan Tanggungjawab ALK, Tadbir Urus Koperasi, Undang-Undang dan Peraturan Mesyuarat Koperasi, Pengurusan Kewangan Koperasi dan Pertikaian & Kesalahan Yang Lazim.

Tamat..


No comments:

Post a Comment