Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 December, 2009

Kes denggi tertinggi dicatat dalam 6 kawasan di sri aman


Caption: SIMBOLIK...Jack (kanan) sedang menyerahkan peralatan bergotong-royong kepada Murni (kiri) ketika berlangsungnya kempen berkenaan di sini hari ini.


SRI AMAN, Jumaat (18 Dis) – Sejumlah enam buah kawasan dalam Bahagian Sri Aman dikenalpasti sebagai kawasan ‘panas’ yang mencatatkan jumlah tertinggi pengidap penyakit Deman Denggi dan Chikugunya bagi tahun ini.


Pegawai Kesihatan Bahagian Sri Aman, Dr. Murni Hayati Ali berkata enam kawasan panas terbabit adalah Taman Srijaya, Kampung Bakong, Kampung Hulu, Kampung Hilir, Batu Lintang dan Lubok Antu.


Keenam–enam kawasan tersebut katanya dilabelkan sebagai kawasan panas berdasarkan kepada jumlah kadar kes penyakit berkenaan bermula bulan Januari hingga Disember tahun ini tanpa menyatakan kadar sebenar kes tersebut.


“Untuk itu Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman telah mengambil beberapa pendekatan antaranya ialah turun padang ke kawasan yang terlibat dengan melakukan 'fogging' untuk menghapuskan tempat pembiakan nyamuk aedes tersebut.


"Aktiviti gotong-royong bersama penduduk dari kawasan yang dilabelkan sebagai kawasan panas juga turut diadakan selain mengesan mereka yang berpotensi diserang wabak tersebut,” katanya kepada pemberita sebaik sahaja selesai Kempen Gotong Royong Anti Denggi dan Chikugunya di Taman Sri Jaya, Sri Aman hari ini.


Selain itu pihaknya menurut beliau akan mengenakan kompaun kepada mana-mana pihak yang didapati gagal membasmi kawasan pembiakan nyamuk Aedes di kawasan masing-masing bermula 18 Disember ini dengan kadar denda sebanyak RM100 hingga RM500 berbanding nilai kompaun sebelumnya iaitu RM50.


“Kita mahu kempen ini dapat memberi impak kepada penduduk untuk menjaga kebersihan di kawasan masing-masing dengan menanam sampah yang berpotensi sebagai sarang pembiakan nyamuk aedes contohnya tayar buruk, tin kosong mahupun tempurung kelapa," kata Murni.


Terdahulu dari itu, majlis penyerahan peralatan gotong royong kepada penduduk setempat telah disempurnakan oleh Setiausaha Majlis Daerah Sri Aman (MDSA), Jack Aman Luat. Kempen yang bermula dari jam 8 pagi dan berakhir tiga jam kemudian itu adalah anjuran bersama Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman, Majlis Daerah Sri Aman, Jabatan Penerangan dan agensi-agensi kerajaan yang lain di sini.


Tamat....


No comments:

Post a Comment