Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

06 June, 2011

Teruskan amalkan Konsep Rumah Terbuka Gawai - Razi



Caption: SELAMAT HARI GAWAI...Razi (duduk tengah) bersama isteri (bertudung) bergambar kenangan bersama penduduk Rumah Entawa, Debak ketika berlangsung program rumah terbuka di situ pada 2 Jun lepas.


DEBAK, Ahad (5 Jun) – Konsep rumah terbuka perlu terus diamalkan demi kebaikan golongan generasi muda pada masa akan datang demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Ricky Mohd Razi Sitam.

Katanya konsep rumah terbuka untuk semua jenis perayaan utama dalam negeri perlu diteruskan demi memupuk semangat perpaduan dikalangan penduduk berbilang kaum terutama sekali Cina, Melayu dan Dayak.

“Lagipun amalan konsep rumah terbuka ini amat penting bagi menyokong dasar perlaksanaan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Justeru saya berharap agar penduduk berbilang kaum dalam negeri ini terutama sekali dalam kawasan Saribas lebih bersikap terbuka dalam menjayakan perlaksanaan amalan konsep rumah terbuka,” katanya ketika menghadiri Rumah Terbuka sempena sambutan Gawai Dayak 2011 di Rumah Entawa, Debak pada 2 Jun lepas.

Selain itu Razi juga telah berbincang dengan Menteri Muda Perumahan dan Kemajuan Luar Bandar, Abdul Wahab Aziz dan Pegawai Perumahan Sarawak untuk mencari langkah mudah bagi membuat pinjaman perumahan.

Malah beliau pada majlis itu juga telah menyatakan usahanya untuk membantu mendapatkan rumah panjang baru bagi penduduk Rumah Entawa, Debak bagi mengantikan rumah panjang lama mereka pada masa sekarang.

“Ia merupakan usaha saya bagi membalas budi penduduk Rumah Entawa yang telah berusaha keras bagi memastikan kemenangan Barisan Nasional di DUN Saribas pada Pilihan Raya Umum lepas,” katanya.

Beliau dalam majlis itu telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM12,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Rumah Entawa.

Tamat.

No comments:

Post a Comment