Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 June, 2011

Mula mengamal bahasa ibunda mulai sekarang - Mong


Caption: TERIMA KASIH...Johnatan (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Mong (kanan) sambil disaksikan oleh Masir (tengah) dan Dorris (tiga kanan) ketika berlangsungnya majlis berkenaan malam tadi.


SRI AMAN, Ahad (26 Jun) – Generasi kaum Iban pada hari ini tidak lagi bertutur dalam bahasa ibunda mereka yang tulin demikian dakwa Menteri Muda Permodenan Pertanian, Mong anak Dagang.

Katanya rata-rata golongan generasi kaum Iban baru pada zaman sekarang menggunakan bahasa ibunda ‘campur’ dan bukannya bahasa ibunda asli yang diamalkan oleh generasi nenek moyang mereka dahulu.

“Faktor utama ialah kebanyakkan golongan generasi kaum Iban pada hari ini gemar bergaul dengan menggunakan bahasa campur dalam pergaulan harian mereka di antara satu sama lain hingga tidak mengamalkan bahasa ibunda tulen.

“Lebih menyedihkan lagi ialah rata-rata generasi kaum Iban sekarang mendapat keputusan kurang cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Iban berbanding kaum bukan Iban yang mengambil peperiksaan dalam mata pelajaran itu,” katanya.

Mong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Ngiling Bidai Gawai Dayak Dan Penyampaian Sijil Ajat anjuran Persatuan Budaya Iban Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam tadi.

Jika keadaan tersebut berterusan kata Mong maka dikhuatiri bahawa bahasa ibunda kaum Iban yang tulen akan pupus ditelan zaman jika tiada langkah berkesan diambil bagi menangani masalah tersebut.

“Justeru generasi kaum Iban baru harus mengamalkan bertutur dalam bahasa ibunda yang asli mulai sekarang jika bergaul di antara satu sama yang lain demi menyelesaikan masalah ini.

“Mereka juga digalak untuk lebih serius ketika menduduki peperiksaan mata pelajaran Bahasa Iban selepas ini. Saya yakin langkah ini akan dapat memulihkan status penguasaan bahasa Iban dikalangan kaum generasi muda terbabit di masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat, Ahli Dewan Negara, Senator Dorris Sophia Brody dan Pengerusi Persatuan Budaya Iban Sri Aman, Johnatan Isau.

Mong menerusi majlis itu mengumumkan peruntukan bernilai RM5,000 untuk Persatuan Budaya Iban Sri Aman manakala Masir dan Dorris pula masing-masing mengumumkan peruntukan bernilai RM5,000 serta RM2,000.

Tamat.

No comments:

Post a Comment