Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

04 June, 2011

MP Nyalau sampaikan bantuan perumahan kepada penduduk Ulu Skrang



Caption: TERIMALAH….Nyalau (lima kanan) dan Dr Rayong (lima kiri) bergambar beramai-ramai dengan para Tuai rumah sekitar Ulu Skrang dalam majlis itu.


ENGKILILI, Sabtu (4 Jun) - Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau Badak menyampaikan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) sebanyak RM45,500 kepada tujuh buah rumah panjang di Ulu Skrang, Engkilili baru-baru ini.

Tujuh buah rumah panjang itu ialah JKKK Anggang, Mejong (RM10,000), Biro Wanita Tr.Ambon, Emperan (RM2000), JKKK Sawing, Merutih (RM2,500), JKKK Chungat, Tebat (RM4000), JKKK Gait, Keranggas (RM10,000), JKKK Sandin, Belaie (RM10,000) dan JKKK Sigan, Nanga Pelo (RM7000).

Majlis penyampaian cek MRP kepada para wakil penerima dari tujuh buah rumah panjang berkenaan itu telah diadakan di rumah panjang Dudong, Murad, dalam daerah Kecil Engkilili.

Dalam majlis itu Nyalau bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong anak Ngipa telah menunaikan janji Barisan Nasional (BN) apabila menyampaikan bantuan membaikpulih rumah bernilai RM224,000 kepada 448 keluarga dari 25 rumah panjang sekitar Ulu Skrang.

Setiap keluarga menerima RM500 bagi tujuan membantu mereka membeli bahan-bahan rumah.

Nyalau ketika berucap dalam majlis itu menasihatkan rakyat di kawasan Lubok Antu agar berterima kasih kepada kerajaan atas sumbangan serta usaha gigih BN memajukan rakyat di negara ini.

“Jadi kita berterima kasih kepada kerajaan di atas bantuan ini. Teruskan amalkan budaya itu dan memberi sokongan secara berterusan terhadap kerajaan berhubung usaha ini,” katanya.

Sebelum ini 281 keluarga daripada 17 buah rumah panjang sekitar Penempatan Semula Skim Skrang menerima peruntukan bernilai RM140,500 daripada kerajaan yang disampaikan oleh Dr Rayong pada majlis kesyukuran beliau di Skim Skrang.

Ia adalah janji Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyuddin Yassin semasa melawat rumah panjang Joshua Lipa, Skim Skrang sebelum pilihan raya negeri Sarawak ke -10 pada 16 April lalu.

Muhyuddin semasa berkunjung ke rumah panjang itu mengumum peruntukkan sejumlah RM1.79 juta kepada rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili.

Tamat...

No comments:

Post a Comment