Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 December, 2009

Manfaatkan MRP sebaik boleh - Masir




Caption:

1. ADAT...Penghulu Jacob Chendan (kanan) sedang memalu salah sebuah tiang di rumah panjang berkenaan sambil diperhatikan oleh yang lain semasa merasmikan upacara gawai berkenaan.

2.MANFAATKAN....Masir (kiri) sedang menyampaikan cek MRP kepada Pengerusi Biro Wanita Kampung Entebar (tengah) sambil diperhatikan oleh Micheal (kanan) semasa berlangsungnya majlis berkenaan.

SRI AMAN, Isnin (21 Dis) – Rakyat perlu memanfaatkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) yang diberikan oleh kerajaan sebelum ini dengan sebaik yang boleh demikian menurut Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Menurut beliau pemberian MRP bertujuan untuk mempertingkatkan taraf hidup rakyat disamping membolehkan mereka melaksana pelbagai aktiviti atau program yang mampu memberi faedah dalam hidup mereka.

“Para penerima perlu cekap menguruskan peruntukan MRP terbabit memandangkan peruntukan wang seumpama ini tidak selalunya diberikan oleh kerajaan kepada mereka untuk sepanjang masa,” katanya.

Beliau berkata ketika berucap ringkas sebelum menyerahkan cek peruntukan MRP kepada enam buah JKKK dan Biro Wanita dalam kawasan Parlimen Sri Aman bersempena dengan Upacara Gawai Mangkong Tiang Mandi Rumah di Entebar, Batu Lintang, Undop pada hari Sabtu lalu.

Enam penerima cek itu ialah Biro Wanita Kampung Entebar (RM5,000), Sarakup Induk Dayak Sarawak (SIDS) Rumah Ringgit Ibol (RM3,000), JKKK Rumah Ringgit Ibol (RM 5,000), JKKK Rumah Anek, Bayai (RM5,000), JKKK Rumah Romeo Serit, Munggu Demam (RM5,000) dan JKKK Rumah Batang, Entawa (RM5,000).

Bagaimanapun pihak yang belum lagi menerima peruntukan MRP menurut Masir dinasihat agar sentiasa bersabar menanti peruntukan yang seterusnya daripada kerajaan untuk tahun akan datang.

“Nasihat saya ialah sebaik sahaja menerima wang peruntukan MRP terbabit kesemua pihak yang terlibat perlulah sama-sama berbincang langkah untuk menggunakan peruntukan wang ini dengan lebih berkesan,” katanya.

Terdahulu Upacara Gawai Mangkong Tiang yang dihadiri oleh Masir ini adalah merupakan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Rumah Micheal John Sanggop, Kampung Entebar, Batu Lintang Undop, Sri Aman.

Gawai yang bermula seawal jam 8 pagi dan terakhir tengah malam berkenaan telah dimeriahkan dengan kehadiran sekitar 500 orang penduduk rumah panjang berkenaan serta penduduk rumah panjang di kawasan Batu Lintang Undop.

Tr Michael ketika ditemui menjelaskan upacara berkenaan adalah merupakan simbolik penduduk rumah panjangnya berpindah dan menghuni rumah panjang yang baru dibina empat tahun yang lepas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment