Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 December, 2009

Kampung Baru Hulu Betong anjur Maal Hijrah




Caption:

1.SERIUS...Ustaz Kassim sedang menyampaikan ceramah kepada penduduk Kampung Baru Hulu Betong ketika berlangsungnya ceramah agama di sini.

2.FOKUS...Penduduk Kampung Baru Hulu sedang mendengar ceramah yang disampaikan pada ceramah agama Majlis Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009M di sini.

BETONG, Sabtu (19 Dis) – Jawatankuasa Surau Darul Taqwa dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKKK) Kampung Baru Hulu, Betong telah mengadakan Majlis Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009M di sini bermula 16 hingga 18 Disember lalu.

Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009M yang berlangsung di Kampung Baru Hulu Betong ini menyaksikan pelbagai acara menarik diadakan demi memeriahkan hari peristiwa bersejarah berkenaan.

Antara acara tersebut ialah Ceramah Agama oleh Jabatan Agama Islam Betong pada 16 Disember, Majlis Doa Akhir Tahun 1430H dan Awal Tahun 1431H (17 Disember), Kuliah Subuh (18 Disember) dan Larian Kesihatan Secara Terbuka (18 Disember).

“Dengan tema sambutan berjudul Memantapkan Ukhuwah, Memperkasakan Ummah bagi tahun ini, sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009 M disambut secara sederhana oleh penduduk Kampung Baru Hulu Betong menerusi empat program yang diadakan bermula 16 hingga 18 Disember.

“Justeru diharapkan agar keempat-empat aktiviti terbabit dapat mempertingkatkan kesedaran penduduk Kampung Betong Hulu mengenai kepentingan peristiwa hijrah oleh Nabi Muhammad S.A.W dan umatnya menerusi sambutan Maal Hijrah ini,” menurut jurucakap penganjur majlis berkenaan.

Selain itu Majlis Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009M ini juga bertujuan untuk mengalakkan para remaja Islam dari Kampung Baru Hulu Betong untuk mendekati surau selepas ini.

“Kita berharap agar para remaja Kampung Baru Hulu Betong tidak mudah terpesong terhadap pengaruh negatif dari luar dengan mendekati aktiviti agama di surau di masa akan datang,” katanya.

Bagi menjayakan Majlis Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009 M, Ustaz Kassim Mohidie dari Jabatan Agama Islam Betong telah dijemput khas bagi menyampaikan ceramah pada aktiviti Ceramah Agama dan Kuliah Subuh di Surau Darul Taqwa Kampung Baru Hulu Betong.

Sekitar 200 orang penduduk menjayakan Majlis Sambutan Maal Hijrah 1431H / 2009 M yang berlangsung di Kampung Baru Hulu Betong bermula dari 16 hingga 18 Disember lalu.

Tamat.



No comments:

Post a Comment