Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 August, 2011

SK Nanga Tebat meriahkan sambutan Bulan Membaca




Caption:

1. MINAT...Para murid SK Nanga Tebat sedang membelek pelbagai jenis bahan bacaan ketika berlangsungnya sambutan Bulan Membaca.

2. BANTU...Para guru SK Nanga Tebat sedang memantau aktiviti menulis yang dilakukan oleh para murid ketika berlangsungnya sambutan Bulan Membaca di situ.

LUBOK ANTU, Ahad (31 Julai) – Sekolah Kebangsaan (SK) Nanga Tebat, Lubok Antu tidak melepaskan peluang untuk sama-sama memeriahkan sambutan Bulan Membaca yang berlangsung sepanjang bulan Julai lepas.

Ketua Panitia Bahasa Melayu sekolah terbabit, Jessica Nur Farhana berkata aktiviti ini diadakan selaras dengan ketetapan yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan untuk menjadikan bulan Julai sebagai bulan membaca.

“Unit Kokurikulum sekolah ini telah bergabung tenaga dengan Panitia Bahasa Malaysia, Panitia Bahasa Inggeris dan jawatankuasa Pusat Sumber Sekolah bagi melaksanakan pelbagai aktiviti sempena sambutan Bulan Membaca ini.

“Objektifnya adalah bagi mendedahkan murid-murid terhadap aktiviti membaca disamping memantapkan lagi penguasaan mereka terhadap penggunaan bahasa dari masa ke semasa,” menurut beliau.

Aktiviti Bulan Membaca ini kata Jessica telah dimulakan dengan majlis pelancaran Bulan Membaca Peringkat Sekolah pada 13 Julai yang lepas sebelum disusuli dengan pelbagai aktiviti.

Antaranya ialah sukaneka bahasa, pertandingan membaca bagi tahap 1, pertandingan bercerita bagi tahap 2, pertandingan tulisan cantik bagi tahap1, pertandingan menulis karangan berpandu bagi tahun 3, pertandingan menulis cerita pendek bagi tahap 2, pertandingan berpantun bagi tahap 1 dan pertandingan mendeklamasikan sajak bagi tahap 2.

“Pihak sekolah juga turut mengadakan aktiviti berorientasikan penggunaan Bahsa Inggeris seperti yang telah kita adakan menerusi pelbagai aktiviti pada minggu terakhir sambutan Bulan Membaca ini.

“Ianya dimulakan dengan Word Search Competition sambil diikuti dengan Reading Competition (untuk tahap 1 & 2) dan seterusnya diakhiri dengan pertandingan Spelling Bee,” katanya.

Justeru beliau berharap agar kesemua aktiviti terbabit dapat mempertingkatkan kesedaran dikalangan murid-murid tentang kepentingan membaca sebagai hobi dan teras perolehan ilmu selepas ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment