Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

03 August, 2011

Program Pendaftran Biometrik Pekerja Asing Sah bermula


SRI AMAN, Isnin (1 Ogos) – Jabatan Imigresen Malaysia Bahagian Sri Aman akan mengadakan Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Sah bermula kelmarin (1 Ogos) hingga 14 Ogos (tidak termasuk hari Sabtu dan Ahad) kelak.

Program yang juga digelar 6P iaitu Pendaftaran, Pemutihan, Pengampunan, Pemantauan, Penguatkuasaan, Pengusiran itu akan berlangsung di Pejabat Imigresen Bahagian Sri Aman, Jalan Kejatau.

Jurucakap program ketika dihubungi memberitahu Jabatan Imigresen Malaysia Bahagian Sri Aman akan mewujudkan tiga buah kumpulan bagi menjayakan Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Sah berkenaan.

“Dua buah kumpulan bergerak (mobile unit) akan bergerak ke sekitar kawasan Bahagian Sri Aman / Betong manakala satu lagi kumpulan akan diletakkan dalam Pejabat Imigresen Malaysia di sini.

“Usaha ini akan membolehkan syarikat atau individu yang menggaji mana-mana warganegara asing (tidak termasuk pembantu rumah) mendaftarkan pekerja mereka dalam tempoh masa yang disebutkan itu,” menurut beliau.

Beliau turut menambah bahawa bagi syarikat yang menggaji ramai pekerja asing, pihak Jabatan Imigresen Bahagian Sri Aman boleh mendaftarkan pekerja mereka di premis atau lokasi majikan menerusi proses program itu.

Mereka juga menurut beliau dinasihatkan untuk menghubungi Ketua Imigresen Bahagian Sri Aman iaitu Asani bin Ladjani atau Ata’Asyraf bin Sedik di talian 083-322037 atau 083-322381 bagi tujuan itu.

“Program ini juga memberi kelonggaran kepada mana-mana pekerja asing yang telah tamat tempoh sah laku permit kerja (tidak lebih daripada tiga bulan) untuk mendaftar ketika program ini berlangsung,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment