Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2011

Pelan untuk bina jalan Sri Aman - Lidong akan terus dikemuka kepada kerajaan - Masir


Caption: BERHATI-HATI...Masir sedang menyampaikan beg risalah keselamatan kepada seorang pengguna jalan raya ketika berlangsungnya majlis itu.


SRI AMAN, Jumaat (26 Ogos) – Pelan pembinaan jalan raya yang menghubungkan Sri Aman ke Lidong, Betong akan terus dikemukakan kepada kerajaan bagi tujuan kelulusan bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10) selepas ini.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berkata demikian ketika ditemui pemberita sebaik sahaja merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri di persimpangan Temudok, Sri Aman hari ini.

Pelan yang menyaksikan pembinaan jalan raya dari seberang Taman Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman menuju ke Lidong, Betong itu telah pun dilakukan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) sebelum ini.

“Jika pelan ini tidak diluluskan dalam peringkat Fasa Pertama (First Rolling Plan) maka saya akan ketengahkannya semula kepada kerajaan dalam fasa seterusnya di bawah RMK10 terbabit.

“Pelan pembinaan jalan raya yang menghubungkan Sri Aman – Lidong, Betong ini dianggarkan akan menelan kos bernilai RM30 hingga 50 juta sekiranya ia diluluskan kelak,” menurut beliau.

Selain itu kerajaan kata Masir juga akan mengemukakan pelan memperbesarkan jalan sepanjang sembilan kilometer yang menghubungkan kawasan Temudok menuju ke pusat Bandar Sri Aman selepas ini.

Usaha ini menurut beliau telah dilakukan demi menaiktaraf hidup rakyat di kawasan Parlimen Sri Aman disamping memajukan hidup mereka dari segi sosial dan ekonomi pada masa akan datang.

“Justeru saya berharap agar rakyat terus menyokong penuh kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam merancang dan melaksanakan pelbagai projek pembangunan di kawasan Sri Aman dari masa ke semasa,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Johnathan Lugoh, Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan, Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman / Betong, Saini Bojeng, Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad, Setiausaha Majlis Daerah Sri Aman, Nelson Mujah Girie dan pegawai kerajaan di sini.

Terdahulu Masir bersama tetamu khas telah menyampaikan beg mengandungi risalah keselamatan kepada pengguna kenderaan yang melalui kawasan persimpangan Temudok bermula jam 10.45 pagi hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment