Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2011

Pasar Lachau tumpuan pengunjung



Caption:

1. SIBUK...Kadok (kiri sekali) bersama Dickson (kanan) ketika sedang membuat persiapan untuk menjual beras di Pasar Lachau, Pantu, Sri Aman.

2. SEDIA...Gambar menunjukkan keadaan awal pasar tamu di Pasar Lachau, Pantu, sebelum ia mula beroperasi pada jam 6.30 pagi.


PANTU, Khamis (25 Ogos) – Sebut sahaja Pasar Lachau, sudah tentunya pengguna kenderaan yang dari kawasan Kuching dan Sri Aman akan mengenali pusat perhentian popular itu yang terletak kira-kira 50 kilometer dari pusat Bandar Sri Aman.

Pasar Lachau atau nama sebenarnya Pasar Keranggas Gayau terbabit dikatakan amat popular disebabkan kewujudan Pasar Tamu kecil selain daripada kewujudan pusat restoran makanan, stesen minyak dan kedai runcit di situ.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak sebelum ini mendapati bahawa Pasar Tamu di Pasar Lachau ini sering menjadi tumpuan pengunjung disebabkan oleh kepelbagaian produk kraftangan, produk makanan kering, dan sayur-sayuran hutan segar yang dijual di situ.

Di situ anda berpeluang untuk membeli produk kraftangan tempatan khasnya dari kaum Iban dan produk makanan seperti kerepek, ikan masin, beras, buah keladi, upak, makanan tradisional, sayur hutan, buah dan banyak lagi.

Seorang pengunjung iaitu Cleo Mumin ketika ditemui berkata Pasar Tamu adalah daya penarik utama kepada kewujudan Pasar Lachau yang sering menjadi pusat persinggahan orang ramai dari kawasan Sri Aman hingga ke Kuching.

“Penduduk yang sering berulang-alik dari Kuching ke Sri Aman sememangnya akan singgah di pasar ini (Lachau). Ia satu seolah-olah satu kewajiban bagi mereka untuk membeli – belah di Pasar Tamu ini,” katanya.

Beliau menambah kewujudan banyak restoran makanan, kedai runcit dan stesen minyak juga menjadikan Pasar Lachau sebagai destinasi popular pengguna kenderaan yang sering melalui kawasan ini.

Sementara seorang peniaga dari Selantik Ili, Pantu iaitu Dickson Anding ketika ditemui berkata beliau bersama rakannya iaitu Kadok sering menjual pelbagai jenis beras kepada pengunjung di Pasar Tamu, Lachau ini.

Katanya berniaga adalah aktiviti masa lapangnya jika tidak turun ke kebun selain daripada salah satu usaha beliau sendiri untuk meraih pendapatan tambahan di pasar berkenaan.

“Jangan lupa singgah di Pasar Lachau, Pantu jika mahu mendapatkan pelbagai produk menarik di pasar tamu ini,” katanya sambil menambah peniaga di sini sudah mula beroperadi dari jam 6.30 pagi hingga 6 petang pada setiap hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment