Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2010

Pesta Benak bakal ubah wajah Sri Aman menerusi internet - Harden


Caption: TAHNIAH...Harden sedang menyampaikan hadiah kepada pemenang sambil disaksikan oleh Simoi (dua kiri) dan Shamshuddin (tiga kanan) pada majlis itu malam tadi.

SRI AMAN, Isnin (3 Mei) Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis optimis bahawa Pesta Benak Sri Aman 2010 bakal mengubah wajah pembangunan Sri Aman selepas ini.

Katanya Pesta Benak telah mempromosi produk pelancongan alam semulajadi di Sri Aman yang sekaligus dapat mengangkat prestij bandar ini terhadap penduduk luar negara pada masa akan datang.

“Pengunjung akan bercerita dengan rakan mereka yang lain mengenai keunikan fenomena Benak di Bandar Sri Aman menerusi kemudahan internet yang kian popular pada masa sekarang.

“Internet boleh diakses secara bebas oleh penduduk seluruh dunia pada masa sekarang. Justeru menerusi promosi secara tidak langsung ini maka adalah tidak mustahil sekiranya Pesta Benak Sri Aman akan menerima lebih ramai pengunjung pada masa akan datang,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika ditemui pemberita pada Majlis Penutupan Pesta Benak Sri Aman 2010 di Pentas Kebudayaan Pesta Benak malam tadi.

Peningkatan populariti Pesta Benak di masa akan datang kata Harden sekaligus juga akan menyumbang perkembangan pelbagai industri yang terdapat dalam Bandar Sri Aman selepas itu.

“Industrti perkhidmatan, penginapan dan penyediaan makanan dijangka akan berkembang dengan adanya pertambahan jumlah pengunjung ke sambutan pesta yang seterusnya di masa akan datang.

“Ia secara tidak langsung akan menyumbang kepada peningkatan taraf hidup penduduk dari segi perolehan ekonomi dalam kawasan Sri Aman bukan sahaja ketika berlangsung Pesta Benak malah pada hari kebiasannya,” kata beliau.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri, Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji dan timbalannya, Felicia Tan.

Majlis Penutupan Pesta Benak Sri Aman 2010 malam tadi telah dimeriahkan lagi dengan Pertandingan Ngajat Iban, Persembahan Kebudayaan, Persembahan Nyanyian oleh Kumpulan Kugiran Rythm Of 1Malaysia, Pertandingan Shuffle, Persembahan tandak Melayu dan sebagainya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment