Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2010

'Ikan Tapah' di simpang Pantu kena conteng


Caption: MEMALUKAN...Replika Ikan Tapah di simpang jalan masuk menuju ke Pekan Pantu diconteng oleh pihak tidak bertanggungjawab baru-baru ini.

PANTU, Ahad (2 Mei) – Perbuatan vandalisme sememangnya sering berlaku terhadap harta benda persendirian, swasta dan kerajaan di mana-mana kawasan dalam negeri ini khasnya di kawasan Sri Aman.

Terbaru perbuatan vandalisme yang dianggap paling memalukan di kawasan daerah kecil Pantu telah berlaku kelmarin apabila terdapat pihak yang sengaja menconteng replika Ikan Tapah di persimpangan jalan masuk menuju ke Pekan Pantu.

Pihak tidak bertanggungjawab ini telah bertindak menyembur ikon Pekan Pantu ini dengan menulis perkataan lucah dan ayat BN (Barisan Nasional) Tipu di sudut badan utama replika Ikan Tapah terbabit.

Replika patung Ikan Tapah yang telah dipagarkan oleh pihak kerajaan sekitar tiga minggu lepas nampaknya tidak berkesan untuk menghalang perbuatan vandalisme dikalangan pihak tertentu yang semestinya mempunyai motif politik untuk bertindak sedemikian kelmarin.

Pada pandangan penulis orang biasa tidak akan bersusah payah mahu memanjat pagar terbabit hanya semata-mata untuk menconteng perkataan berunsur politik pada replika berkenaan melainkan sekiranya mereka diupah oleh pihak tertentu untuk berbuat demikian sebelum ini.

Maklumlah pilihan raya negeri mungkin akan berlangsung pada akhir tahun ini atau pertengahan tahun hadapan. Pihak tertentu sudah tertentunya mengambil kesempatan ini untuk melakukan perbuatan vandalisme terhadap mana-mana harta kerajaan untuk tujuan politik kotor masing-masing.

Sama ada BN tipu atau tidak itu bukan perkara utama yang perlu diutarakan di sini. Pihak terbabit harus menghormati harta benda kerajaan, swasta atau persendirian terutamanya replika Ikan Tapah yang menjadi kebanggaan penduduk Pantu selama ini.

Menconteng replika Ikan Tapah di simpang Pantu hanya akan mendatangkan kebencian penduduk terhadap pihak yang sengaja melakukan perbuatan ini hanya semata-mata untuk kepenting politik masing-masing.

Lagipun Pesta Ikan Tapah Pantu mungkin akan berlangsung pada penghujung bulan Mei ini di Pekan Pantu. Perbuatan ini mungkin akan mengaibkan penduduk Pantu itu sendiri dikalangan pengunjung luar selagi-lagi replika Ikan Pantu ini tidak dicat semula selepas ini.

Sebenarnya mana-mana pihak pun bebas menyuarakan rasa tidak puashati masing-masing berhubung isu pembangunan penduduk dalam kawasan masing-masing dan politik di negeri ini.

Bagaimanapun menconteng replika Ikan Tapah Pantu sebenarnya mengambarkan kebodohan pihak itu sendiri memandangkan terdapat banyak akhbar yang bukan pro-kerajaan di kawasan Sri Aman untuk mereka meluahkan rasa tidakpuas hati masing-masing selepas ini.

Justeru diharap agar perbuatan vandalisme seumpama ini dapat dihentikan pada masa akan datang. Amalkan sikap politik yang ‘bersih’ sekiranya mahu berkempen pada pilihan raya negeri akan datang dan bukannya bertindak harta benda awam untuk kepentingan diri masing-masing selepas ini.

Tamat.







No comments:

Post a Comment