Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2010

Guna pendekatan 3B dekati rakyat - Wahbi


Caption: UNTUK ALBUM...Wahbi (duduk tengah) ketika merakamkan gambar kenang-kenangan bersama peserta kursus.

BETONG, Ahad (2 Mei) – Kerajaan akan menggunakan pendekatan 3B iaitu ‘Bercakap, Bersurat dan Berbuat’ untuk menambahkan keyakinan penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Saribas terhadap Barisan Nasional (BN) selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Dr Haji Wahbi Junaidi berkata pendekatan 3B ini penting untuk mengembalikan keyakinan penduduk Saribas yang telah terkeliru oleh fitnah dan hasutan pihak pembangkang sebelum ini.

“Pertama iaitu Bercakap: AJK termasuk ketua ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di setiap ranting hendaklah pandai bercakap untuk menerangkan dasar pembangunan dan politik kerajaan disamping mengetengahkan isu semasa yang relevan dan tidak mengelirukan.

“Kedua iaitu Bersurat: Menggunakan bahan cetakan seperti keratan akhbar dan kenyataan oleh pemimpin BN Sarawak mahupun di Semenanjung Malaysia yang menerangkan kejayaan kerajaan dalam membantu rakyat termasuk,” katanya.

Satu lagi pendekatan iaitu Berbuat kata Wahbi merupakan kesinambungan dari Bercakap dan Bersurat iaitu tindakan mengotakan janji kerajaan dengan memberi kemudahan jalan, bekalan air bersih, kebajikan, bantuan kepada penduduk miskin dan kepada gologan yang memerlukan.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Kursus Bela Nusa anjuran PBB cawangan N.30 Saribas dengan kerjasama RELA, JASA dan KEMAS Betong bertempat di Dewan Pahlawan Tujuh, Kampung Bungin Spaoh, Betong baru-baru ini.

Selain itu kawasan Saribas menurut Wahbi juga telah menerima banyak pembangunan seperti pembinaan jalan Tui – Pusa dan Jalan Manggut - Tui yang menelan peruntukan bernilai jutaan ringit sebelum ini.

“Manakala kerajaan pula akan membina ban di kawasan Debak bagi menambat kemasukan air yang boleh menyumbang kepada kejadian banjir disamping juga mengemskinikan sistem peparitan untuk kemudahan penduduk di situ.

“Penghuni Iban dari rumah panjang di sekitar kawasan Saribas juga tidak dikecualikan dari mendapat peruntukan kerajaan dan ia terbukti apabila kerajaan telah memberi cek peruntukan kepada penduduk rumah panjang Dit, Debak dan pemberian cek bantuan kepada beberapa rumah panjang di sekitar kawasan Saribas,” katanya.

Justeru Wahbi berharap agar penduduk di kawasan Saribas tidak mudah terpengaruh dengan hasutan pihak tertentu menjelang pilihan raya negeri akan datang demi pembangunan yang berterusan daripada BN selepas ini.

Kursus yang diadakan selama tiga hari itu telah disertai oleh AJK cawangan dan Ranting N.30 Saribas. Seramai 60 org telah berjaya menamatkan kursus dan memperolehi sijil masing pada majlis berkenaan.

Hadir sama ialah Penghulu Kampung Bungin, Haji Seliman Bujang, Ketua Kampung Bungin, Haji Mat Yakop, ketua peserta kursus iaitu ASP (Bersara) haji Piee Alwi, penceramah dari Jabatan Hal Ehwal Khas, Awang Dzulkarnain Ali dan penceramah KEMAS, Norkusaiani Bujang.


Tamat.


No comments:

Post a Comment