Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2009

Rakyat harus bersyukur kerana kestabilan politik di Sarawak - Simoi


Caption: UNTUK ALBUM...Simoi (keempat dari kiri) sedang menjamu makanan yang dihidangkan di atas bersama para tetamu undangan khas ketika berlangsungnya majlis berkenaan baru-baru ini.

SRI AMAN, Selasa (24 Feb) – Rakyat di negeri ini harus menjadi situasi pergolakkan politik di negeri Perak sebelum sebagai satu ikthibar dalam hidup masing-masing kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri.

Pergolakkan politik di negeri Perak kata beliau secara tidak langsung telah menggugat perlaksanaan projek pembangunan disamping menjejaskan keyakinan pelabur asing untuk melabur di negeri berkenaan.

“Bagaimanapun kita rakyat di Sarawak khususnya dalam kawasan daerah kecil Lingga, Sri Aman harus bersyukur kerana kestabilan politik negeri akan membolehkan kerajaan melaksana pelbagai projek di kawasan ini.

“Ianya termasuklah pelan perlaksanaan projek mega agropolitan Stumbin-Lingga berasaskan pertanian yang menelan belanja sebanyak RM200 juta dan projek pembinaan Bandar Baru Sri Aman Fasa I,” kata beliau.

Simoi berkata demikian ketika berucap merasmikan Malam Amal Mesra 2009 anjuran Persatuan Perkumpulan Wanita Sarawak (PPWS) Kawasan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman baru-baru ini.

Kelancaran perlaksanaan projek ini kelak jelas beliau sekaligus membuktikan bahawa Dasar Politik Pembangunan yang diperkenalkan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud di negeri ini adalah cukup berkesan.

“Kepimpinan Pehin Sri Taib dalam meneraju kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini ternyata membuahkan hasil apabila wujudnya kestabilan politik sehingga semua projek pembangunan dapat dilaksanakan dengan penuh lancar.

“Justeru saya meminta semua rakyat di negeri ini khususnya di kawasan Lingga agar sentiasa bekerjasama dengan BN untuk memastikan wujudnya kestabilan politik yang berterusan dalam negeri ini,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Tadbir Sarawak (SAO) Zaidi Sarkawi, Pengerusi PPWS kawasan Sri Aman iaitu Latifah Mantali, para pegawai kerajaan, ketua kaumdan para ahli PPWS dari seluruh kawasan Sri Aman.

Simoi pada majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukkan tambahan kepada PPWS Sri Aman bernilai RM1,000 dan menjadikan jumlah peruntukkan itu kepada RM3,000 bagi tahun 2008 dan 2009.

Tamat.


No comments:

Post a Comment