Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 February, 2009

Harus ada pendirian tetap jika mau 'join' politik - Mong


Mugshot: MONG ANAK DAGANG

SRI AMAN, Ahad (22 Feb) – Rakyat khususnya di daerah ini perlu mempunyai pendirian yang tetap sekiranya ingin berkecimpung dalam bidang politik, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang.

Menurut beliau terdapat segelintir individu di daerah ini yang bertindak melompat parti apabila mendapati bahawa kepentingan politik masing-masing dalam sesebuah parti itu tidak tercapai selama ini.

“Individu yang suka melompat parti tidak mempunyai pendirian politik yang teguh. Apabila kepentingan politik mereka dalam sesebuah parti itu gagal dicapai maka perkara inilah yang akan terjadi dalam karier politik masing-masing.

“Lebih memburukkan keadaan ialah apabila tindakan mereka melompat parti ini turut menyeret segelintir ahli dari bekas parti mereka sendiri untuk menyertai parti yang baru,” kata Mong.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Penubuhan SIDS Sri Aman Unit Rumah Wilson Bana, Poh-Ai Dau bertempat di sebuah restoran tempatan dalam bandar ini malam tadi.

Selain itu rakyat yang berniat untuk berkecimpung dalam bidang politik secara aktif menurut beliau haruslah meneliti terlebih dahulu kekuatan sesebuah parti yang ingin mereka sertai selepas itu.

“Jangan silap membuat percaturan politik berhubung perkara ini kerana terdapat di antara mereka bertindak ‘menumpang perahu yang mudah bocor sehingga akhirnya ia karam di muara sungai’.

“Jangan mengutamakan kepentingan politik peribadi anda kerana parti politik yang anda sertai itu mempunyai matlamat lebih utama yang perlu diperjuangkan secara bersama-sama oleh semua ahli dan bukannya perseorangan,” kata Mong.

Majlis pada malam itu telah dihadiri oleh Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat, Pengerusi SIDS Sri Aman, Roselyn Abunawas, Pengerusi SIDS Sri Aman unit Poh-Ai, Suli Didit, Timbalan Residen Limbang, Elvis Didit, Tr Wilson Bana, pembantu khas kepada Masir iaitu Abah Ugie, para ahli persatuan dan ketua kaum di daerah ini.

Masir dan Mong menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM5,000 dan RM2,000 kepada SIDS Sri Aman Unit Rumah Wilson Bana, Poh-Ai Dau.


Tamat.







No comments:

Post a Comment