Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 February, 2009

MDLA akan bina mercu tanda Pokok Engkilili di Pekan Kecil Engkilili


Caption: INI DIA...Naim sedang menunjukkan buah Engkilili sambil berdiri di hadapan pohonnya di Pekan Kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

SRI AMAN, Sabtu (21 Feb) – Pekan Kecil Engkilili, Sri Aman telah mendapat nama apabila Pokok Engkilili dikesan tumbuh dengan begitu banyak di sekitar kawasan berkenaan pada suatu masa dahulu.

Pokok terbabit yang tumbuh begitu banyak dan menghasilkan buah berbentuk ‘anggur’ serta boleh dimakan apabila sudah berwarna merah menyebabkan penduduk memanggil kawasan daerah kecil ini sebagai Engkilili.

Justeru atas sebab ini pihak Majlis Daerah Lubok Antu (MDLA) telah memilih Pokok Engkilili sebagai lambang pekan terbabit memandangkan tiada terdapat sebarang ikon yang telah diguna untuk melambangkan kawasan pekan berkenaan sebelum ini.

“Sekarang pihak MDLA telah mengandakan usaha mereka untuk mengindahkan kawasan pekan ini dengan menanam Pokok Engkilili sebagai langkah menyokong pemilihan Pokok Engkilili sebagai lambang pekan ini.

“Lagipun pihak kita juga telah mengenalpasti kawasan dalam pekan ini untuk membina sebuah mercu tanda Pokok Engkilili dan bakal membina pagar di kawasan mercu tanda itu disamping mewujudkan landskap yang lebih menarik,” kata jurucakap MDLA, Abang Naim Abang Pauzi ketika dihubungi hari ini.

Menurut beliau, kawasan di hadapan Market Bersepadu, Pekan Kecil Engkilili telah pun dicadangkan bagi tujuan pembinaan mercu tanda Pokok Engkilili ini dalam masa terdekat kelak.

“Justeru pihak kami berharap agar Pekan Engkilili muncul sebagai salah sebuah lokasi yang terindah dan menarik di dalam daerah Sri Aman ini pada masa akan datang menerusi projek berkenaan,” kata beliau.

Dihuni oleh seramai 20,556 orang penduduk, kawasan Pekan Kecil Engkilili kini sedang giat membangun di bawah naungan dua orang wakil rakyatnya iaitu Dr Johnnical Rayong anak Ngipa (ADUN Engkilili) dan William Nyalau Badak (Ahli Parlimen Lubok Antu).

Pekan Kecil Engkilili yang berkeluasan sebanyak 957.4 kilometer persegi ini hanya terletak kira-kira tiga kilometer dari Jalan Sri Aman / Betong.

Tamat.


No comments:

Post a Comment