Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 October, 2011

Semai budaya gotong royong antara JKKK


Caption: TERIMALAH...Harden menyampaikan insentif kepada seorang wakil penerima sambil disaksikan oleh Kinchai (dua kiri) ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Ahad (30 Okt) –  Budaya gotong-royong antara Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) dalam sesebuah kawasan akan membolehkan pertubuhan itu menjadi lebih maju dari segi perolehan ekonomi dan sosial selepas ini.

Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis berkata satu contoh amalan gotong-royong yang perlu diamalkan ialah ketika berlangsungnya sesebuah majlis makan malam anjuran JKKK tertentu.

“Sesebuah JKKK itu akan memperoleh sumber kewangan mereka sendiri dengan menjemput lain-lain JKKK bagi menghadiri majlis rasmi seperti makan malam yang dianjurkan oleh mereka.

“Selepas itu JKKK terbabit boleh menghadiri majlis yang dianjurkan oleh lain-lain JKKK. Amalan seperti ini haruslah diulang-ulang sehingga semua JKKK memperoleh manfaat yang sama hasil dari aktiviti berkenaan,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam sempena Ulangtahun Penubuhan Ke-11 JKKK Jalan Kampung Belimbing di sebuah restoran di sini baru-baru ini.

Selain itu Harden juga mengalakkan JKKK untuk lebih berdikari dalam mewujudkan sumber kewangan masing-masing dengan melaksana pelbagai aktiviti yang boleh menjana pendapatan mereka sendiri.

“Mungkin JKKK terbabit boleh melaksana projek pertanian mereka sendiri atau Industri Kecil Sederhana (IKS) di kawasan masing-masing demi menjana sumber kewangan mereka sendiri di masa akan datang.

“Justeru saya yakin bahawa JKKK terbabit akan menjadi lebih cepat maju dengan adanya usaha seperti ini disamping pemberian Peruntukan Projek Kecil Luar Bandar atau MRP yang disalurkan oleh kerajaan menerusi wakil rakyat mereka selepas itu,” katanya.

Hadir sama ialah Pengerusi JKKK Kampung Jalan Belimbing, Max Kinchai Mual, Naib Pengerusinya, George Enggung, Ketua Biro Wanita, Jennifer, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Simanggang, Vincent Roy dan ketua kaum di sini.

Harden menerusi itu menyerahkan cek Peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM5,000 kepada JKKK Kampung Jalan Belimbing disamping mengumumkan peruntukan RM5,000 kepada JKKK terbabit bagi tahun 2012.

Majlis turut dimeriahkan lagi dengan majlis penyampaian insentif pelajaran, nyanyian lagu karaoke, persembahan suara emas dan upacara memotong kek Ulang Tahun Penubuhan JKKK Jalan Kampung Belimbing.

Tamat.


No comments:

Post a Comment