Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 September, 2010

SK Abang Abdul Kadir Betong anjur Khatamal Al Quran


Caption: SERIUS...Para peserta khatam ketika berhadapan dengan guru ketika berlangsungnya majlis berkenaan.

Saleman Senin

BETONG, Khamis (2 Sept) – Sekolah Kebangsaan (SK) Abang Abdul Kadir Betong telah menganjurkan Majlis Khatamal Al-Quran dan Khatam Tadarus j-QAF bertempat di Masjid Jamek, Betong kelmarin.

Ustaz Kamaruddin bin Mohammad selaku penyelaras program terbabit memberitahu majlis ini menyaksikan seramai 85 orang murid mengambil bahagian dalam Khatam Tadarus j-QAS manakala 17 orang murid lagi mengambil bahagian Khatamal Al-Quran.

“Pendekatan untuk membimbing anak-anak bagi mempelajari Al-Quran adalah tanggungjawab yang harus dilaksanakan oleh setiap umat Islam dan ia telah pun dijadikan sebagai matapelajaran yang diwujud pada peringkat sekolah rendah.

“Dengan bertemakan ‘Al-Quran Menjana Tranformasi’, majlis khatam ini diadakan untuk menyerikan lagi suasana sambutan Bulan Ramadan Al-Mubarak dikalangan umat Islam pada masa sekarang,” katanya.

Selain itu katanya majlis ini juga bertujuan untuk melatih para peserta bagi mempelajari serta mempertingkatkan kemahiran murid Tahun 2 hingga 5 untuk mahir membaca Al-Quran.

Pihaknya kata Kamaruddin telah menggunakan sistem Tadarus Berkumpulan dalam majlis ini disamping menggunakan kaedah Talaqqi Musyafaha iaitu para peserta membaca Al-Quran secara berhadapan dengan guru mereka.

“Ia merupakan tiga tahun berturut-turut sekolah kami menganjurkan aktiviti semenjak tahun 2008 lepas. Kita menggunakan khidmat guru KAFA dan Pendidikan Islam di sekolah ini bagi menjayakan Tadarus Al-Quran terbabit.

“Pada tahun 2009 pula kita telah menggunakan khidmat guru Pendidikan Islam dan guru-guru j-QAF bagi melaksanakan program bersama penduduk kampung di Surau Darul Dakwah Kampung Tengah Betong,” katanya.

Terdahulu majlis ini turut diserikan dengan majlis penyampaian cenderahati kepada peserta Khatam dan penyerahan Sumbangan Wang Untuk Anak-anak Yatim oleh Pegawai Pelajaran Daerah Betong iaitu Mahli bin Rosli kepada Guru Besar sekolah berkenaan iaitu Abang Udai bin Abang Achang.

Majlis Berbuka Puasa dan Solat Maghrib berjemaah turut diadakan di Masjid Jamek Betong sebelum jamuan makan diadakan di perkarangan Sekolah Kebangsaan Abang Abdul Kadir Betong pada akhir majlis terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment