Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 September, 2010

Jangan jual tanah NCR anda kata Nyalau


Caption: TERIMA KASIH...Nyalau (kiri) menyampaikan cek MRP kepada seorang penerima ketika berlangsungnya majlis itu sambil disaksikan oleh Mong (tengah) dan Rayong (dua kiri) pada majlis berkenaan.


ENGKILILI, Isnin (27 Sept) – Pemilik Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dinasihat agar tidak menjual tanah masing-masing memandangkan ia adalah aset paling berharga untuk masa depan hidup mereka selepas ini kata Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak.

Lagipun usaha penyukatan Tanah NCR milik rakyat yang menelan kos sebanyak RM20 juta oleh pihak kerajaan katanya pada masa sekarang sepatutnya menyakinkan mereka untuk melindungi tanah masing-masing selepas ini.

“Ada penduduk yang menjual tanah NCR secara sewenang-wenangnya kepada orang luar selama ini tanpa menyedari bahawa kerajaan komited melindungi tanah mereka dengan adanya peruntukan RM20 juta untuk tujuan menyukat tanah pada masa sekarang.

“Jika keadaan ini berterusan maka keturunan anak cucu kita akan kehilangan tanah pusaka masing-masing di masa akan datang. Justeru pemilik tanah NCR diminta agar jangan menjual masing-masing demi kebaikan diri mereka selepas ini,” katanya.

Nyalau berkata demikian ketika berucap pada Program 1Malaysia Bersama Pemimpin bertempat di Rumah Brown anak Jenging, Tabau, Ulu Skrang, dalam daerah kecil Engkilil, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu beliau juga menasihatkan penduduk agar tidak bertelagah sesama sendiri sekiranya kerajaan sedang melaksanakan kerja menyukat tanah NCR milik masing-masing dari masa ke semasa.

Pertelagahan ini kata Nyalau hanya melambatkan usaha kerajaan untuk menyukat tanah mereka sehingga menyebabkan kelewatan untuk menyukat tanah NCR milik penduduk lain selepas itu.

“Akhir masalah ini akan dijadikan sebagai isu oleh pihak tertentu untuk tujuan politik. Justeru saya meminta penduduk memberi sepenuh kerjasama kepada kerajaan sekiranya kerajaan memulakan kerja menyukat tanah mereka selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Menteri Muda Pertanian, Mong anak Dagang, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa, Pegawai Daerah Lubok Antu, Nelson Mujah Girie, Pegawai JASA Parlimen Sri Aman, Whelton Lumpoi dan Pegawai JASA Parlimen Lubok Antu, Jeoffery Baja Ricky Maba.

Tamat.

No comments:

Post a Comment