Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 September, 2010

Hentikan promosi Jatropha di Sarawak - Jabu


Caption: MANFAATKAN...Jabu sedang menyampaikan cek MRP kepada penerima sambil disaksikan oleh Romie (kanan) dan Friday (kiri) ketika berlangsungnya majlis itu.

BETONG, Selasa (28 Sept) – Promosi mengenai projek penanaman Pokok Jarak ataupun Jatopra dikalangan penduduk dalam negeri Sarawak harus dikurangkan selepas ini demiikian menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang.

Ini kerana menurut beliau projek penanaman Jatopra tidak membuahkan hasil yang memberangsangkan seperti mana yang mampu diperoleh oleh penduduk menerusi penanaman getah dan kelapa sawit.

“Getah dan kelapa sawit merupakan tanaman komersial yang terbaik untuk diusahakan oleh penduduk rumah panjang dalam negeri ini berdasarkan kepada aspek pasaran dunianya pada masa sekarang berbanding dengan Jatopra.

“Lagipun Sarawak masih belum mempunyai pusat pemprosesan hasil pengeluaran tanaman Jatopra. Justeru saya meminta semua pihak untuk berhenti menjual biji benih Jatopra kepada penduduk rumah panjang selepas ini,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Menteri Permodenan Pertanian berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Cek Peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) Untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) N.31 Layar di Dewan Panglima Rentap, Betong hari ini.

Sementara itu Jabu juga mahu penduduk terutama sekali mereka yang tinggal di kawasan luar bandar untuk menolak kehadiran pihak pembangkang menjelang pilihan raya negeri akan datang.

Pihak pembangkang menurut beliau tidak membuktikan kesungguhan mereka untuk membangunkan hidup penduduk dan ia terbukti apabila Parti Tindakan Demokratik (DAP) cuba mengagalkan rancangan penanaman sawit di Machan, Kanowit pada tahun 1995 dahulu.

“Lagipun komponen parti politik pembangkang sering bertelagah di antara satu sama yang lain berbanding Barisan Nasional (BN). Justeru kerajaan BN adalah yang terbaik untuk penduduk dari masa ke semasa,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Betong, Datu Romie Sigan Daniel, Pegawai Daerah Betong, Friday Belik, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Isik Utau dan Setiusaha Politik kepada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dr Richard Rapu.

Sejumlah 70 buah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dalam kawasan DUN Layar menerima cek MRP yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM441,300 yang disampaikan oleh Jabu pada majlis itu.

Tamat.

1 comment:

  1. tidak mendatang hasilkah takut sawit tak laku
    sebab mereka banyak syer kelapa sawait

    ReplyDelete