Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 March, 2010

Penduduk harus matang dan rasional - Lawson


Caption: TANDA INGATAN...Robert Lawson Chuat (kiri) menerima cenderahati daripada Frida (kanan) ketika berlangsungnya program terbabit kelmarin.

News source --> http://www.sarawakupdate.com

BETONG, Rabu (24 Mac)– Penduduk harus berfikiran matang dan rasional dalam menghadapi arus gelombang kedua politik pembangunan di Sarawak selepas ini demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat.

Katanya perubahan iklim pembangunan masa kini menganjakkan satu perubahan transformasi minda dan idea yang menjurus kepada pencapaian kemajuan masa depan enduduk.

"Kita perlu melangkah maju ke hadapan dan lebih berani untuk meneruskan perubahan dalam usaha membentuk jati diri dan kematangan fikiran masing-masing sejajar dengan arus gelombang kedua politik pembangunan di Sarawak," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Mesra Rakyat anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Bahagian Betong bertempat di Rumah Agam, Inar, Betong kelmarin.

Katanya, sekarang adalah masanya untuk rakyat menumpukan perhatian kepada konsep pencapaian diri dan pembangunan kawasan disamping mengubah paradigma ke arah yang lebih matang dan rasional.

“Kerajaan pada dasarnya telah banyak menyalurkan pelbagai projek pembangunan untuk rakyat bukan sahaja di kawasan bandar malah terhadap rakyat di kawasan luar bandar selama ini.

“Adalah cukup rugi sekiranya rakyat tidak mengambil kesempatan dari arus pembangunan tersebut yang akhirnya boleh membantut kemajuan hidup rakyat itu sendiri,” katanya.

Terdahulu, Lawson telah menyampaikan peruntukan berupa cek kepada beberapa buah jawatankuasa Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta rumah panjang sekitar kawasan Rimbas Ulu, Betong.

Hadir sama dalam majlis itu ialah Pegawai KEMAS Daerah Betong, Frida Suntik, Setiausaha Politik Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dr Ricard Rapu, Penyelia-penyelia KEMAS Betong, para ketua jabatan kerajaan dan ketua kaum di kawasan Rimbas Ulu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment