Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 March, 2010

Harden rasmi kempen chikungunya di Empadi.


Caption: BASMI...Harden (lima dari kiri) sedang menyempurnakan simbolik perasmian majlis ketika berlangsungnya program itu kelmarin.


SRI AMAN, Selasa (30 Mac) - Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman telah mengiatkan usaha untuk membenteras penularan wabak demam denggi dan penyakit Chikungunya dikalangan penduduk di Bahagian Sri Aman.

Ia terbukti apabila Unit Promosi Kesihatan dan unit rancangan bekerjasama dengan Kolej Kesihatan telah menganjurkan Program Promosi Pencegahan Penyakit Chikungunya Bersama Pemimpin bertempat di Rumah Sali, Empadi Tengah, Batu Lintang Sri Aman kelmarin.

Pegawai Penerangan Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman, Gabriel Alexis berkata, tujuan utama program tersebut dijalankan adalah untuk mendidik masyarakat mengenai cara-cara pencegahan penyakit Chikungunya.

“Program Promosi Pencegahan Penyakit Chikungunya Bersama Pemimpin ini telah berlangsung selama di tiga hari itu bermula dari 25 Mac hingga 29 Mac lepas di Empadi Tengah, Batu Lintang Sri Aman.

“Program ini merupakan salah satu usaha pihak Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman untuk mendidik orang ramai terutamanya masyarakat rumah panjang di sekitar Batu Lintang Sri aman cara-cara untuk mencegah penyakit Chikungunya dari lebih berleluasa di kawasan ini,” katanya.

Antara aktiviti yang telah dijalankan adalah seperti ceramah, pengedaran risalah, poster mengenai bahaya penyakit Chikungunya. Malah aktiviti gotong-royong juga turut diadakan bagi memusnahkan tempat-tempat pembiakan nyamuk di ketiga-tiga rumah panjang berkenaan.

Majlis perasmian penutupan program berkenaan telah disempurnakan oleh Menteri Muda Kemajuan Tanah iaitu Datuk Francis Harden anak Hollis merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri N.27 Simanggang.

Hadir sama ialah wakil Ahli Parlimen YB Tuan Masir Kujat, P202 Sri Aman iaitu Abah Unggi, Pegawai Daerah Sri Aman iaitu Bujang Haji Budin, Niponi anak Undek, Pengarah Kolej Kesihatan Awam Sarawak dan ketua-ketua jabatan kerajaan yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment