Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 February, 2009

Pesta Ikan Tapah 2009 di Pekan Pantu, dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman pada April ini


Mugshot: MAHRI SAPARWI

SRI AMAN, Khamis (19 Feb) – Pekan Pantu dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman bakal menjadi tumpuan ribuan pengunjung dari seluruh pelusuk negeri ini apabila berlangsungnya Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 di kawasan pasar berkenaan menjelang bulan April ini kelak.

Pengerusi Jawatankuasa Pesta Ikan Tapah Pantu, Mahri Saparwi, ketika dihubungi menjelaskan tujuan utama pesta ini diadakan adalah mempromosi Pekan Pantu menerusi kepelbagaian jenis ikan terutama sekali ikan Tapah yang terdapat di Sungai Batang Strap dan Batang Klauh, Pantu.

“Disamping menarik kedatangan pelancong ke Pekan Pantu, pesta ini juga secara tidak langsung dapat mempertingkatkan taraf ekonomi penduduk dari sekitar kawasan daerah kecil terbabit

“Bagaimanapun menerusi mesyuarat yang telah adakan di Pejabat Daerah Kecil Pantu sebelum ini, pihak kami kini mempunyai dua cadangan tarikh untuk tujuan penganjuran pesta terbabit iaitu 10 hingga 12 April ataupun 24 hingga 26 April 2009,” katanya.

Untuk memeriahkan suasana sambutan pesta ini kata Mahri, pihaknya akan mengadakan beberapa buah acara menarik kepada orang ramai yang bakal berkunjung ke pesta terbabit iaitu Pertandingan Menangkap Ikan, Sukan Air, Pentas Rakyat, Gerai Jualan Terbuka dan Pameran Pembangunan.

“Pertandingan Menangkap Ikan misalannya mempertengahkan acara memancing, menjala dan menjaring ikan manakala Pentas Rakyat pula mempertengahkan acara Pertandingan Lagu Karaoke atau Pantu Idol dan Ratu Kumang,” katanya sambil menambah bahawa Sukan Air pula mempertengahkan acara Lumba Perahu dan Rakit.

Justeru pihaknya berharap agar pesta ini kelak mampu menonjolkan Pantu sebagai salah sebuah lubok Ikan Tapah yang terkenal di negeri ini sambil menjadikan ikan terbabit sebagai lambang daerah kecil ini.

“Ini adalah julung kalinya kita menganjurkan Pesta seumpama ini. Sehubungan itu sokongan dan kerjasama daripada semua pihak termasuk penduduk tempatan amatlah diharapkan,” katanya yang juga merupakan pemangku Pegawai Daerah Sri Aman.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis akan dijemput untuk merasmikan sambutan Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 di Pekan Pantu, dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman pada tarikh yang bakal diumumkan kelak.


Tamat.

No comments:

Post a Comment