Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

17 February, 2009

Manfaatkan NCR untuk pembangunan- Harden


Musghot: DATUK FRANCIS HARDEN HOLLIS

SRI AMAN, Rabu (18 Feb) - Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis mencadangkan penduduk di kawasan luar bandar untuk melibatkan diri dalam Projek Ladang Mini Getah (RME) sebagai langkah praktikal bagi menaiktaraf ekonomi keluarga masing-masing.

Menerusi pembabitan masing-masing dalam projek RME menerusi bantuan kerajaan, penduduk dalam kawasan luar bandar jelas beliau secara tidak langsung dapat menukarkan tanah hakmilik masing-masing kepada sebuah khazanah yang berharga.

“Selain pembabitan dalam projek RME, penduduk dalam kawasan luar bandar juga boleh melibatkan diri dalam projek penanaman sawit menerusi Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik masing-masing.

“Sama ada menerusi projek RME mahupun penanaman sawit, kedua-dua projek ini dilihat mampu menjadikan tanah NCR terbiar milik penduduk selama ini sebagai sebuah khazanah yang berharga dari masa ke semasa,” kata beliau

Harden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Kempen Kebersihan dan Anti Denggi bertempat di Rumah Nyameng, Klassen Simpang Undop, Sri Aman semalam.

Selain itu beliau juga yakin pembabitan penduduk dalam kedua-dua aktiviti ekonomi terbabit dapat memberi perangsang baru dalam diri masing-masing walaupun dunia ketika ini sedang berhadapan dengan ketidaktentuan dalam krisis ekonomi dunia.

“Lagipun sehingga kini terdapat lebih 11,000 hektar tanah di negeri ini yang telah pun dibangunkan dengan projek RME terutama sekali di Bahagian Sarikei, Betong dan Sri Aman.

“Kerajaan negeri akan terus berusaha untuk membangunkan beberapa hektar tanah untuk tujuan RME menerusi Rancangan Malaysia sekarang disamping membangunkan tanah NCR penduduk menerusi projek penanaman sawit,” katanya.

Sementara itu beliau juga turut mengingatkan penduduk agar tidak memandang ringan terhadap aspek kebersihan di kawasan kediaman masing-masing kerana ianya secara tidak langsung dapat menyumbang kepada tahap kesihatan diri masing-masing.

“Jangan bergantung kepada pihak berkuasa tempatan berhubung hal kerana penduduk sebaliknya haruslah berdikari sendiri untuk melaksanakan kerja pembersihan kawasan kediaman masing-masing terutama sekali bagi mengelak diserang penyakit Demam Denggi,” kata beliau.

Harden menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) berjumlah RM5,000 untuk kegunaan JKKK dan biro wanita rumah panjang berkenaan.
Tamat.

No comments:

Post a Comment