Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 February, 2009

Malaysia Paper Board sumbang bantuan kepada mangsa kebakaran Sungai Semilang


Caption: PRIHATIN...Garai (kiri) menyampaikan sumbangan kepada Tr Gendi (kanan) sambil disaksikan oleh kakitangan MPB pada majlis yang berlangsung di Gereja Saint John, Sungai Semilang.

SRI AMAN, Jumaat (20 Feb) – Nasib malang yang menimpa 16 buah keluarga mangsa kebakaran dari Rumah Gendi anak Ranti, Sungai Semilang, Tanjung Bijat, Lingga terus mendapat perhatian daripada pelbagai pihak di daerah ini.

Baru-baru ini Lembaga Lada Malaysia (MPB) telah tampil menghulurkan bantuan berupa barangan pakaian terpakai kepada 122 orang penghuni rumah panjang terbabit untuk mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh mereka.

Sumbangan berupa pakaian terpakai ini telah disampaikan oleh wakil Ketua Pengarah MPB, Garai Entinggie kepada wakil keluarga mangsa kebakaran iaitu Tr Gendi Ranti sambil disaksikan oleh kakitangan MPB Kuching dan Sri Aman menerusi majlis yang berlangsung di Gereja Saint John Sungai Semilang.

Lucy ketika ditemui berkata kesemua bantuan ini telah disumbangkan oleh para ahli Kelab PROSTAR SMK Saint Luke dan kakitangan perubatan dari Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman.

“Pihak kami berharap agar bantuan seumpama ini dapat mengurangkan masalah kerumitan hidup yang ditanggung oleh kesemua 16 keluarga mangsa apabila rumah panjang mereka musnah dijilat api pada 3 Februari lalu.

“Justeru pihak kami berharap agar kesemua 122 penghuni dari 16 keluarga mangsa kebakaran terbabit dapat memanfaatkan sumbangan yang disampaikan oleh pihak MPB ini sebaik mungkin,” menurut kenyataan akhbar yang diterima oleh Utusan Sarawak hari ini.

Selain itu MPB juga berharap agar kesemua mangsa kebakaran dari Rumah Gendi Renti ini untuk terus bersabar memandangkan terdapat banyak pihak yang akan tampil membantu mereka selepas ini.

Ini kerana pihaknya yakin bahawa jabatan kerajaan, agensi swasta dan persatuan atau kelab di daerah ini begitu prihatin terhadap golongan penduduk yang sering ditimpa musibah selama ini.

“Lagipun sebelum ini sudah banyak pihak yang tampil untuk membantu keluarga mangsa kebakaran terbabit dengan menyumbangkan pelbagai bantuan dari kewangan dan sebagainya,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment