Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 February, 2009

Jangan mudah puas dengan kejayaan yang anda perolehi kata Elvis


Caption: PENGHARGAAN...Suli (kanan) sedang menyampaikan cenderatama kepada Masir (kiri) sambil disaksikan oleh Elvis (kiri sekali) ketika berlangsungnya majlis berkenaan baru-baru ini.

SRI AMAN, Isnin (23 Feb) – Penasihat Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) Sri Aman Unit Poh Ai iaitu Elvis anak Didit berharap agar pertubuhan itu tidak mudah puas hati dengan sesebuah kejayaan yang bakal mereka kecapi pada suatu hari nanti.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Penubuhan SIDS Sri Aman Unit Rumah Wilson Bana, Poh-Ai Dau bertempat di sebuah restoran tempatan dalam bandar Sri Aman baru-baru ini.

Menurut beliau terdapat segelintir pihak yang tidak mahu terus berusaha lebih gigih untuk menikmati lain-lain kejayaan setelah hanya berjaya sekali sahaja untuk sesebuah projek tertentu.

“Kehendak untuk maju tidak boleh berhenti setengah jalan kerana perkara ini hanya boleh dinikmati sekiranya semua ahli tidak berlandaskan satu kejayaan sahaja untuk mencapai matlamat pertubuhan yang lebih baik.

“Ambillah contoh seekor kura-kura. Walaupun pergerakkannya lambat namun kura-kura ini akan terus berjalan tanpa henti sehinggalah kepalanya terlanggar tunggul kayu,” katanya yang juga merupakan Timbalan Residen Bahagian Limbang.

Selain itu Elvis juga berharap agar ahli-ahli SIDS Unit Poh Ai saling bertimbang rasa di antara satu sama yang lain dan tidak sesekali bertindak untuk merebut jawatan-jawatan tertinggi dalam pertubuhan berkenaan.

Tindakan sebegini menurut beliau hanya akan memburukkan lagi keadaan dikalangan ahli dan secara tidak langsung boleh menjejaskan kekuatan pertubuhan itu sendiri dari masa ke semasa.

“Justeru saya menasihatkan anda (ahli SIDS Unit Poh Ai) semua agar saling bekerjasama dan bantu-membantu dalam melaksanakan sesebuah aktiviti atau program pertubuhan itu sendiri.

“Jangan ada yang ingin menjadi mandur dan selebihnya pula menjadi kuli sekiranya ingin menjayakan sesebuah program itu bak kata pepatah Iban anang bisi niki nibung...bisi niki pinang,” jelas beliau.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong Dagang, Pengerusi SIDS Sri Aman, Roselyn Abunawas, Pengerusi SIDS Sri Aman unit Poh-Ai, Suli Didit, Tr Wilson Bana, pembantu khas kepada Masir iaitu Abah Ugie, para ahli persatuan dan ketua kaum di daerah ini.


Tamat.

No comments:

Post a Comment