Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 July, 2010

BN kotakan janji


Caption: MANFAATKAN...Masir (kiri) sedang menyampaikan cek MRP kepada Tr Japing (kiri) sambil disaksikan oleh (dari kiri) Felicia, Douglas dan Abah pada majlis itu.

SRI AMAN, Jumaat (30 Julai) – Kerajaan Barisan Nasional (BN) tetap mengotakan janjinya terhadap penduduk walaupun ia mengambil masa untuk dtunaikan kata Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Menurut beliau terdapat segelintir penduduk yang memandang serong terhadap kerajaan apabila wakil rakyat BN di kawasan mereka mengumumkan janji pembangunan namun memakan masa untuk dilaksanakan selepas itu.

“Apabila wakil rakyat BN mengumumkan janji untuk membantu penduduk seperti memperbaiki jambatan, membina jalan raya, menyediakan kemudahan elektrik dan sebagainya janji itu akan tetap ditunaikan.

“Kita (wakil rakyat) bekerja dan menghantar kertas kerja ‘janji’ ini terhadap kerajaan untuk menunggu kelulusan. Bila peruntukan diluluskan maka janji itu akan dilaksana walaupun ia memakan masa,” katanya.

Masir berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ringkas Penyampaian Cek Projek Peruntukan Kecil Luar Bandar (MRP) 2010 bertempat Bilik Persidangan Pejabat Residen Sri Aman hari ini.

Selain itu Masir juga meminta pihak Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) agar tidak membahagikan peruntukan MRP yang disalur oleh kerajaan sebelum itu.

“Terdapat JKKK yang hanya membahagikan peruntukan MRP dikalangan ahli jawatankuasa tertinggi JKKK itu sendiri tanpa pengetahuan penduduk yang ditadbir oleh mereka.

“Oleh itu penduduk akan fikir bahawa kerajaan tidak menyalurkan MRP seperti yang dijanjikan kepada mereka sebelum itu. Kerajaan akan menanggung akibatnya disebabkan oleh perkara ini,” katanya.

Terdahulu beliau telah menyampaikan cek MRP yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM318,000 kepada 32 buah JKKK dalam kawasan Parlimen Sri Aman. Beliau masih mempunyai sebanyak RM1.6 juta peruntukan MRP untuk diagih kepada penduduk dalam kawasan ini.

Hadir sama ialah Timbalan Residen (Pembangunan Sosial) Sri Aman, Felicia Tan, Pegawai Tadbir Sarawak (SAO), Douglas Amut dan Pembantu Khas kepada Ahli Parlimen Sri Aman, Abah Unggie.

Tamat.

No comments:

Post a Comment