Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 October, 2011

Taib bercadang ubah pelan Bandar Betong

Caption: TAHNIAH...Taib menyerahkan replika cek hadiah wang tunai kepada wakil Kumpulan Wardah sambil disaksikan oleh Ragad dan tetamu khas yang lain pada majlis itu.


BETONG, Sabtu (22 Okt) – Kerajaan bercadang untuk mengubah kembali pelan pembinaan Bandar Betong supaya ia menjadi luas berbanding sebelumnya selepas ini kata Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Jelas beliau pelan Bandar Betong ia sedia ada sekarang nampak begitu kecil dan perlu dirombak kembali oleh kerajaan agar ia dapat dibina dengan lebih besar secara sedikit demi sedikit selepas itu.

“Saya telah bercakap dengan Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu (Timbalan Ketua Menteri) berhubung perkara ini selepas meninjau keadaan Bandar Betong dari atas udara dengan menggunakan helikopter.

“Mungkin pelan Bandar Betong sebelum perlaksanaan SCORE (Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak) dulu nampak kecil sangat...jadi mungkin saya terpaksa ubahkan ia (pelan) agar menjadi lebih besar dan ubahkannya sedikit demi sedikit,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Festival Nasyid Peringkat Negeri Sarawak 2011 bertempat di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan, Betong malam tadi.

Selain itu Taib juga berharap agar perubahan terhadap pelan Bandar Betong berkenaan akan dapat mengumpul lebih daripada 100,000 orang penduduk menjelang tahunm 2030 kelak.

“Justeru saya yakin bahawa Bandar Betong boleh menjadi bandar sihat dan mengikut jejak langkah lain-lain bandar baru dalam negeri ini seperti di Kota Samarahan, Lawas, Mukah, Kapit serta Bintulu,” katanya.

Beliau juga yakin bahawa Bandar Betong akan menjadi tumpuan orang dari kawasan luar bandar yang pergi ke situ dengan menggunakan kenderaan dan bukannya melalui pengangkutan sungai menjelang 10 tahun akan datang.

Bandar Betong pada masa itu kata Taib akan mempunyai seramai 50,000 orang penduduk dan barangan keperluan boleh didapati oleh mereka seperti mana yang ditawarkan di Bandaraya Kuching,

Hadir sama ialah isteri beliau, Puan Sri Ragad Kurdi Taib, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Senator Dato Sri Empiang Jabu, Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Haji Abdul Wahab Aziz, Menteri Muda Kebajikan, Robert Lawson Chuat, Menteri Muda Di Pejabat Ketua Menteri, Datuk Daud Abdul Rahman dan para ketua jabatan kerajaan.

Terdahulu Kumpulan Wardah dari Bahagian Sri Aman telah dinobatkan sebagai johan Kategori Tradisi dan sekaligus membawa pulang hadiah wang bernilai RM3,500, sijil dan piala dengan Kumpulan Nadil Nadrawi dari Samarahan memperoleh kedudukan naib johan pada pertandingan itu.

Manakala Kategori Moden menyaksikan Kumpulan Amani dari Limbang muncul johan dan sekaligus membawa pulang hadiah wang bernilai RM3,500, sijil dan piala dengan Kumpulan Aiman dari Sri Aman memperoleh kedudukan naib johan dan membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM2,500, sijil serta piala pada pertandingan itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment