Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2011

Musim hujan jejaskan pendapatan penduduk luar bandar

Caption:

1. EMBU...Jejas pendapatan.. sekarang jual karipap

2. TAGOK...Kerja kontrak cari kantau


SRI AMAN, Selasa (25 Okt) – Sarawak merupakan salah satu negeri di Pantai Timur Malaysia yang menerima taburan hujan di peringkat maksimum bagi bulan November, Disember dan Januari.

Dengan kata lain, jumlah hujan akan turun dengan lebih banyak di seluruh negeri ini berbanding dengan bulan-bulan lain semenjak awal November lalu sehingga bulan Januari tahun hadapan.

Namun begitu faktor berkenaan secara tidak langsung juga boleh menjejaskan kehidupan penduduk luar bandar yang bergantung hidup kepada hasil penanaman getah dengan hujan lebat mula turun semenjak awal bulan Oktober lepas.

“Hujan selalu turun pada waktu lebat mahupun awal pagi di Simunjan. Semenjak ia bermula pada pertengahan bulan Oktober tadi, saya hanya berkesempatan untuk menoreh getah sebanyak dua kali sahaja sehingga sekarang,” kata Embu Umpau, 50 tahun.

Penduduk Kampung Kesindu, Simunjan itu memberitahu hujan telah menyebabkan pokok getah menjadi basah dan menjadi amat mustahil bagi penorehnya untuk memperoleh susu getah terbabit pada waktu itu.

Sementara itu Tagok Sebon, 25, dari Selantik Ili, Pantu berkata beliau terpaksa bekerja di Kuching pada waktu sekarang memandangkan cuaca buruk menyebabkan beliau sukar meraih rezeki dari menoreh getah.

“Harga getah sememangnya amat berharga pada masa sekarang. Saya yakin ramai penduduk luar bandar hidup selesa sebelum bermula bulan Oktober ini tadi disebabkan oleh cuaca baik.

“Namun hujan kerap turun awal pagi pada masa sekarang. Justeru belia seperti saya terpaksa mencari kerja di Kuching buat sementara waktu hingga musim hujan terbabit tamat selepas ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment