Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2011

Buah Paoh popular dikalangan penduduk Iban

Caption : REZEKI...Brandon sedang memetik buah pauh di kampungnya ketika tibanya musim buah berkenaan bulan ini.

PANTU, Rabu (26 Okt) – Sebut sahaja nama buah pauh, sudah tentu kebanyakkan orang akan menelan liur memandangkan buah terbabit amat terkenal dikalangan penduduk Sarawak untuk tujuan ulam-ulaman selama ini.

Walaupun ia dikenali sebagai buah mangga muda atau buah mempelam di negeri-negeri pantai barat Semenanjung Malaysia, penduduk di Sarawak lazimnya mengelarkan buah terbabit sebagai buah pauh.

Ia bersaiz kecil iaitu sepanjang 10 hingga 15 sentimeter ketika ia mula dipetik oleh penduduk untuk tujuan ulaman ketika sesi waktu lapang atau pun sebagai lauk tambahan ketika sesi makan bersama keluarga.

“Harga buah pauh boleh mencecah RM5 sekilo di pasaran jika tibanya musim buah berkenaan selama ini,” kata seorang penduduk iaitu Brandon Uno dari kawasan Pantu, Sri Aman hari ini.

Katanya buah pauh sememangnya tidak asing dikalangan penduduk kaum Iban di sini sehingga ada di antara mereka yang menanam pokok berkenaan di belakang rumah mahupun di kebun.

Penduduk Iban katanya lebih gemar memakan buah berkenaan ketika ia masih muda memandangkan rasanya cukup masam berbanding ketika buah terbabit sudah masak selepas itu.

“Anda tidak boleh memakan buah berkenaan begitu saja. Buah pauh ini perlu direndam di dalam air terlebih dahulu sebelum ia dibelah dan diulam bersama sambal yang dibuat oleh anda sendiri.

“Jangan hiris kulit buah pauh berkenaan untuk tujuan ulaman memandangkan kami berpendapat bahawa adalah lebih baik jika buah terbabit dimakan bersama kulitnya,” jelas beliau.

Justeru beliau bersama rakannya Ricky bercadang untuk mengumpul buah pauh yang terdapat di kampung mereka untuk dijual di kawasan rumah panjang di Pantu atau pun di pasar yang berdekatan selepas ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment