Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 November, 2010

Kecimpunglah dalam bidang penanaman getah - Rayong


Caption: PENGHARGAAN...Dr Rayong (kanan) menerima cenderamata daripada Tr Lidom sambil disaksikan oleh Nyalau (kanan beliau) dan tetamu khas yang lain pada majlis berkenaan.

ENGKILILI, Sabtu (27 Nov) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa mengalakkan rakyat dalam kawasannya untuk berkecimpung dalam aktiviti penanaman getah mulai sekarang.

Beliau menyatakan galakan terbabit ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bertempat di Rumah Lidom, Sungai Paya Ulu Skrang dalam daerah Kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Katanya penanaman getah nyata membuahkan hasil kepada penduduk di kawasan luar bandar samaada mereka berkecimpung dalam bidang pertanian berkenaan secara estet atau kecil-kecilan selama ini.

“Selain kelapa sawit, rakyat di kawasan Engkilili juga boleh meraih pendapatan yang cukup lumayan daripada projek penanaman getah secara persendirian atau kerjasama daripada pihak lain.

“Lagipun harga komiditi getah berada pada kedudukan yang cukup baik pada masa sekarang. Sayua yakin penglibatan rakyat Engkilili dalam aktiviti penanaman getah boleh menjamin masa depan ekonomi mereka selepas ini,” katanya.

Selain itu Rayong juga mengalakkan rakyat di kawasan Engkilili untuk memberikan fokus terhadap cara menaiktaraf ekonomi masing-masing dan bukannya berbincang tentang hal politik semasa.

Tabiat berkenaan menurut beliau hanya merugikan masa yang cukup berharga buat diri masing-masing untuk mengubah taraf hidup iaitu daripada mundur kepada lebih berdaya maju selepas ini.

“Justeru saya meminta rakyat dalam kawasan Engkilili untuk terus bekerjasama dengan kerajaan sekiranya kita turun padang bagi melaksanakan pelbagai program pembangunan di kawasan mereka selepas ini,” katanya.

Majlis itu telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak. Hadir sama ialah Senator Doris Spohia Brodie, Pegawai Daerah Lubok Antu, Jack Aman Luat, Pegawai JASA Parlimen Lubok Antu, Geoffery Baja dan kakitangan kerajaan yang lain.

Tamat….

No comments:

Post a Comment