Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 July, 2010

Terap ciri identiti nasional pupuk perpaduan


Caption: MANFAATKAN...Harden (tengah) sedang menyampaikan cek kepada seorang penerima sambil disaksikan oleh (dari kanan sekali) Majuan, Shamshuddin, Yusli, Penghulu Samad dan Alhias malam tadi.


SRI AMAN, Isnin (26 Julai) – Konsep pemasyarakatan perpaduan yang bertujuan untuk menerapkan ciri-ciri identiti nasional bagi membangunkan bangsa Malaysia berteraskan kepada dua unsur utama iaitu semangat persaudaraan dan kewarganegaraan yang tinggi.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata proses penerapan kedua-dua nilai ini dilakukan secara terancang serta tersusun dengan menggunakan segala jentera kemasyarakatan dan prasarana yang wujud seperti pendidikan, media massa, agama dan organisasi sosial masyarakat setempat.

“Seperti yang digariskan dalam Wawasan 2020, matlamat utama pucuk pimpinan negara ialah untuk membentuk bangsa Malaysia yang bersatupadu walaupun matlamat ini bukan mudah dicapai.

“Ini kerana pemimpin perlu melihat banyak sensitiviti yang perlu dijaga seperti perasaan kewilayahan, perbezaan kepercayaan antara agama, budaya dan sebagainya,” menurut beliau ketika merasmikan Majlis Berambeh Bersama Menteri di Mini Stadium Sri Aman malam tadi.

Selain itu kerancakan proses pembangunan negeri kata Harden bergantung sepenuhnya kepada perpaduan yang wujud dikalangan masyarakat berbilang kaum dalam negeri ini dari masa ke semasa.

Tanpa ikatan perpaduan yang utuh, politik negeri kata beliau akan menjadi tidak stabil sehingga boleh menjurus kepada perpecahan di antara masyarakat berbilang yang seterusnya mengagalkan rancangan pembangunan selepas ini.

“Perlaksanaan projek pembangunan bergantung sepenuhnya kepada faktor ini. Justeru kerajaan berharap agar semua pihak turun padang bagi menjayakan usaha perpaduan berkenaan di masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Perpaduan dan Integrasi Nasional Sri Aman, Mohd Yusli Nasir, Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Sri Aman, Majuan Jeraie, pengerusi majlis, Alhias Haji Muhi, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Terdahulu Harden menerusi majlis berkenaan menyampaikan cek yang mencatatkan nilai keseluruhan bernilai RM27,000 kepada sembilan buah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dalam kawasan Sri Aman.

Sembilan buah JKKK ini ialah JKKK Harmoni, JKKK Srijaya, JKKK Rancangan Perumahan Rakyat (RPR), JKKK RPR Fasa 2, JKKK Kampung Paya Utara, Kampung Zon Barat, Kampung Zon Selatan, Kampung Zon Timur dan Kampung Zon Tengah.

Majlis Berambeh Bersama Menteri diserikan lagi dengan Pertandingan Tandak Melayu, Pertandingan Karaoke Lagu Iban, Pertandingan Karaoke Lagu Melayu 60-an dan persembahan kebudayaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment